Home Apps Mijn Viaplay werkt niet! 6 problemen en dit is hoe je ze...

Mijn Viaplay werkt niet! 6 problemen en dit is hoe je ze oplost

Vanaf 1 maart is Viaplay beschikbaar en vind je hier F1, darts, voetbal, films en series. Dit is een betaalde on-demand videodienst. Sinds de release in Nederland steken echter regelmatig problemen de kop op. Dus, Viaplay werkt niet? Wij bespreken hier 6 van de meest gehoorde problemen en geven je de oplossingen.

Voor we beginnen een algemene tip: probeer het altijd op een of meerdere andere apparaten als het maar niet lukt om (goed) te streamen. Zo kan je in ieder geval uitsluiten dat het aan je mobiel, tablet of computer ligt. Eventueel een andere browser proberen is ook altijd een goed idee. De klantenservice van Viaplay zal je dit geheid aanraden en dan heb jij dit gelukkig al gedaan. Scheelt weer tijd!

Ik kan de app niet vinden in de Google Play Store

Dit kan liggen aan je besturingssysteem. Viaplay ondersteunt Windows 11 bijvoorbeeld niet (april 2022). Je zit goed als je Windows 7,8 of 10 hebt. Als je een Apple hebt moet je besturingssysteem minimaal versie 10.9 of hoger zijn.

Dit is de 1 bij het artikel: mijn viaplay werkt niet! 6 problemen en dit is hoe je ze oplost.

Er is geen beeld, het hapert, schokt of de kwaliteit is slecht

Viaplay werkt niet door bufferen? Lees hier verder.

Okay, dit is een lastige. Viaplay heeft begin april j.l. aangegeven dat zij perfect signaal leveren maar dat ook zij afhankelijk zijn van het signaal van de ontvanger (jij dus). Apparaten zoals een mobiel of laptop, maar ook internetverbindingen hebben allemaal invloed op de kwaliteit van een stream: ‘streamen is wat anders dan kabeltelevisie’, aldus directeur Peter Nørrelund. Er werd ook benoemd dat het kijken van een film of serie weer iets anders is dan het streamen van live sport.

Toch kun je wél iets proberen om het zo goed mogelijk te krijgen. Als je beeld veel hapert of shockt kan je de kwaliteit handmatig terugschroeven. Zo eist Viaplay minder van je apparaat en loopt de stream hopelijk lekker door. Tip: Dit probleem heeft overigens overlap met bufferen – het volgende op onze lijst. Scrol wat verder door om onze oplossing daarvoor te zien, of als onderstaande niet werkt.

Streamingkwaliteit aanpassen op je computer

  1. Start de stream en klik vervolgens op de vier stippen in de rechterbenedenhoek
  2. Kies een lagere kwaliteit. Hoe hoger de kwaliteit, des te zwaarder het is voor je computer en hoe meer dataverbruik

Streamingkwaliteit aanpassen op je telefoon of tablet

  1. Open de Viaplay-app
  2. Open Instellingen in je profiel of op de tab Menu
  3. Hier kun je bij de video-instellingen de streamingkwaliteit vooraf instellen. Net zoals bij de computer geldt: een lagere kwaliteit is minder zwaar door minder dataverbruik

Overigens schijnt de F1-app betere beeldkwaliteit te leveren. Je kan dus overwegen Viaplay om te ruilen voor de app van F1 als je er enkel bent voor de bekendste autosportcompetitie ter wereld.

Andere opties

Controleer of je apparaat en Full HD (in het geval van F1) überhaupt worden ondersteund. Check ook of je de laatste Apple- of Windowsversies hebt geïnstalleerd. Verwijder je cookies en leeg de cache van je internetbrowser. Goedgekeurde browsers voor Viaplay zijn Google Chrome, Safari, Edge en Mozilla Firefox. Houd ze up-to-date. Je kan de snelheidstest ook herhalen in een andere browser, zoals Chrome of Edge. Viaplay werkt niet met een eventuele VPN dus zet deze uit als je de test opnieuw doet.

Viaplay werkt niet

Mijn stream blijft bufferen of hangen

Bufferen is het gevolg van een onstabiele internetsnelheid- of verbinding. Op zo’n moment heb je te maken met een (tijdelijk) verloren netwerkverbinding. Viaplay doet aan adaptief streamen: de beeldkwaliteit wordt automatisch aangepast bij ‘onstabiel(e)’ internet(snelheden). In het slechtste geval merk je dit als bufferen.

Wat kun je doen?

  1. Check de downloadsnelheid van je verbinding. Dit kan bij Speedtest of op de website van je provider
    • Viaplay raadt minimaal 3.0 megabit per seconde (Mbps) aan voor SD-kwaliteit en 10.0 Mbps voor HD én sport
  2. Kijk ook naar de responstijd. Dit wordt ping genoemd en gemeten in milliseconden (ms). Het betreft de snelheid waarmee data wordt uitgewisseld tussen jou en de server: hoe lager het getal, hoe beter want sneller. Glasvezel kent de laagste pingsnelheden van 1-2 ms
    • Viaplay zegt dat voor het kijken een ping van onder de 20 ms uitstekend is en tot onder de 100 ms is het nog ok genoeg. Zelf zouden wij echter een max aanhouden van rond de 80.

Te hoge ping?

Ga dan dichter bij je modem zitten en probeer het nogmaals. Start eventueel de router opnieuw als je verbonden bent met wifi. In het ergste geval kan je je andere apparaten loskoppelen zodat, als het ware, alle focus van de verbinding op de stream wordt gezet. Denk aan mobieltjes, andere laptops, tablets, smart-producten, etc.

Viaplay werkt niet op mijn tv

Momenteel (april 2022) kan je Viaplay gebruiken op Samsung smart-tv, Apple TV, Android TV en LG smart-tv. Het kan dus zijn dat jouw tv nog niet werkt met de app. Als je een van bovenstaande televisies hebt maar je ondervindt wel problemen kijk dan hiernaar:

  1. Controleer of zowel je tv en de Viaplay-app volledig bijgewerkt zijn
  2. Check uiteraard je internetverbinding
  3. Schakel je televisie uit en koppel de voedingskabel los. Start daarna opnieuw op en probeer de Viaplay app nogmaals

Streamen via Chromecast werkt niet

Dit is de 2 bij het artikel: mijn viaplay werkt niet! 6 problemen en dit is hoe je ze oplost.

Met Google Chromecast kan je vanaf je mobiel, computer of tablet naar je tv streamen. Op die manier kijk je ook zonder smart-tv op groter scherm. Hiervoor maken zowel je Chromecast als het apparaat waarvan je streamt gebruik van hetzelfde netwerk. Viaplay werkt niet als het Chromecastpictogram niet in de rechterbovenhoek van de app verschijnt. Bij problemen doe je het volgende:

Dit is de 3 bij het artikel: mijn viaplay werkt niet! 6 problemen en dit is hoe je ze oplost.
  1. Check allereerst of alles up-to-date is: browser, Chromecast, het apparaat waarvan je streamt
  2. Daarna controleer je of je internetverbinding stabiel is en goed werkt
    • Gebruik Google Chrome als browser als je streamt vanaf een computer
    • Test of je downloadsnelheid snel genoeg is. Onze tips hiervoor vindt je bij ons eerste punt: Er is geen beeld, het hapert, schokt of de kwaliteit is slecht
  3. Zeer belangrijk: is Chromecast wel verbonden met hetzelfde netwerk als je (mobiele) apparaat? Denk ook aan 4G en 5G. Indien Chromecast een verbonden is met een 5G-versie, moet het apparaat waarvan je streamt dat ook zijn en vice versa. Kies voor 4G als 5G niet mogelijk is op beide apparaten. Let hier goed op!
  4. Sluit de app zodra er verbinding is met hetzelfde netwerk en open hem opnieuw. Dit zou genoeg moeten zijn. Toch nog een issue? Lees dan verder
  5. Druk ongeveer een halve minuut op de knop op je Chromecast. Zo stel je deze opnieuw in. Na zo’n 30 seconden verschijnt er een verversingspictogram op je tv. Je internetinstellingen zijn nu gerest. Maak opnieuw wifiverbinding via de Google Home-app en probeer opnieuw te streamen

Ook belangrijk: als je taal of ondertiteling wijzigt moet je dit doen vóór je verbinding maakt. Deze dient namelijk verbroken te zijn anders gaat het mis. Je regelt deze wijziging eerst op je apparaat en gaat daarna pas streamen.

Dit is de 4 bij het artikel: mijn viaplay werkt niet! 6 problemen en dit is hoe je ze oplost.

Ik krijg een error als ik een tweede scherm wil opstarten

Viaplay staat het toe om twee streams tegelijk te kijken. Je kunt hier maximaal 5 apparaten voor aanmelden. Zo kun je je account delen met en vriend(in) of familielid hoewel dat officieel niet mag.

Lukt het opstarten van een tweede scherm niet en krijg je een error? Dan is dit een technische fout. De oplossing is simpel: log uit, herstart de app of website en log opnieuw in. Nog steeds de melding dat je te veel schermen gebruikt? Dan kan het zijn dat je misschien aangemeld bent op een apparaat van iemand anders. Log dan daar uit óf wijzig je wachtwoord. Je wordt dan bij al je apparaten binnen 24 uur afgemeld.

Problemen met ondertiteling

Er zijn verschillende problemen met de ondertiteling bij Viaplay. We hebben hier een uitgebreid stuk met oplossingen over geschreven. Lees hier verder.

Avatar of astrid
Ik weet nog goed hoe ik op jonge leeftijd zat te prutsen met HTML om een klein online dagboek wat op te leuken met roze kleurtjes. Taal, tekst en technologie horen bij mij. Soms lijken de nieuwste snufjes uitdagend, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen het in zich heeft om hieraan plezier te beleven. Mijn grootste interesses liggen bij Apple, coderen, apps en gadgets.