Nieuwe SamenGezond-app: 10 vragen, problemen en oplossingen

In april is de nieuwe SamenGezond-app uitgekomen. Een update die niet iedereen kan waarderen, maar die vooral bij velen voor wat verwarring zorgt. Of misschien ben je al helemaal gewend, maar lijkt het gewoon mis te gaan. Tijd voor ook een nieuwe versie van veelgehoorde vragen, problemen en hun oplossingen.

Man in joggingsoutfit loopt hard nabij bossen

Er zijn geen punten bijgeschreven (externe tracker)

We kregen onlangs al een vraag in onze digitale bus: ‘Hoe kan het dat ik geen punten in de nieuwe SamenGezond-app heb ontvangen voor mijn fietstocht met Strava?’

En helaas, we hebben slecht nieuws. Externe trackers zoals Strava, Fitbit en/of Runkeeper worden in de vernieuwde app niet meer ondersteund. Deze programma’s kun je niet meer koppelen en oude koppelingen zijn daarmee ook meteen vervallen (hierover straks meer). Naast activiteiten geldt dit ook voor je aantal stappen. Wil je SamenGezond én je externe tracker blijven gebruiken? Dan moet je dus naast bijvoorbeeld Strava ook afzonderlijk SamenGezond starten, pauzeren en stoppen. Mobiel meenemen, dus!

De koppeling met mijn externe tracker is weg

Dit is een uitbreiding op de uitleg hierboven. Had jij Strava, Runkeeper, Fitbit, Garmin, TomTom, Polar of Endomondo gekoppeld? Dan is die koppeling vanaf 28 april vervallen. De nieuwe versie van Menzis’ gezondheidsplatform ondersteunt dit niet meer. SamenGezond legt de focus op het Weekdoel en daarmee ook hun eigen tracker. Het team achter de app geeft aan ze ‘straks veel leuke dingen’ gaan doen ‘waarvoor het nodig is om realtime je activiteiten en locatie te kunnen bijhouden.’ Dit zou niet goed mogelijk zijn met externe trackers, dus houdt het helaas op.

Let op: de koppeling die je eerder hebt gemaakt met de oude SamenGezond-app moet je zelf verwijderen op je externe tracker/app.

Ik heb geen punten gekregen na mijn activiteit

Je krijgt sinds de update geen punten meer per (losse) activiteit. Het Weekdoel is nu de focus van de app en als je die behaalt krijg je 250 punten. Dat is het. Verdere punten kun je met activiteiten niet scoren. SamenGezond geeft wel aan dat er in de toekomst nog evenementen bij gaan komen (zoals de afgelopen jaren de 4Mijl). Mogelijk kan je hier bonuspunten mee scoren, maar daarover is nu nog niets bekend.

Twee schermafbeeldingen van de nieuwe SamenGezond-app met een oproep mee te doen met de Suikerchallange en Mailcoach

Extra punten sprokkelen kan nog wel met testjes of door je op te geven voor mailcoaching. Deze vind je in de app terug onder ‘Aan de slag‘ onder het tabblad ‘Ontdek‘. Een andere optie is meedoen met specifieke challenges, zoals de Nationale Suiker challenge. Deze staan onder hetzelfde tabblad vaak onder het kopje ‘Uitgelicht’.

Mijn activiteit is niet meegeteld bij het Weekdoel

Heel vervelend als je net een uur hebt gewandeld om je Weekdoel vol te maken, maar je thuis ineens ziet dat deze is afgekeurd. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Een mislukte activiteit.
  • Staat je internet (4G/5G) aan? Anders loopt de app te sputteren en werkt hij niet. Zet dit dus aan als je naar buiten gaat. Voor de stappenteller is dit echter niet nodig!
  • Heb je de activiteit opgenomen met een externe tracker? Dat werkt helaas niet meer in de nieuwe SamenGezond-app (zie bovenin dit artikel).
  • Heb je misschien iets te lang pauze gehouden of stilgestaan? Dit kan voor afkeuring zorgen (zie verder in de tekst)
  • Klopt de snelheid? Stond je op wandelen maar ben je als een speer met 30 km/u gegaan omdat je eigenlijk fietste? Dan klopt er volgens de app iets niet en worden je beweegminuten afgekeurd. Let er dan op dat je de juiste activiteit aanzet.
  • Is je GPS-signaal sterk genoeg? SamenGezond is afhankelijk van GPS-signalen om te activiteiten goed te kunnen keuren. Het is immers de enige meetbare manier om te zien of iemand daadwerkelijk bewogen heeft. Een GPS-signaal kan verstoord worden door hoge gebouwen, bossen, daken, etc. Mocht je dus door dichtbebost gebied hebben gewandeld dan kan dit het signaal verpesten en ben jij je activiteit kwijt.
Man in zwarte jas laat hond uit in bos

Ben je het oneens met de afkeuring? Het SamenGezond-team geeft aan dat je hierover met ze kan e-mailen en dan kijken zij wat ze voor je kunnen doen. Vul dit contactformulier in > selecteer de categorie Weekdoel / App > geef je type telefoon, besturingssysteem en een screenshot van de afgewezen activiteit aan ze door.

Activiteit niet meegeteld wegens inactiviteit

Een van de meest voorkomende irritaties na de laatste app-update is dat je activiteit ongeldig wordt verklaard door ‘inactiviteit’. Even je buurman tegenkomen en een kort praatje maken of het een stoplicht dat nét wat langer op rood staat: SamenGezond zegt dat je te lang inactief bent geweest en dus telt je beweegmoment niet mee. Helaas is hier vooralsnog geen snelle oplossing voor. Je dient dus echt je app op pauze te zetten en weer te starten als je verder gaat. Onhandig, maar het is niet anders.

Zet je wandel-, loop of fietstocht op pauze door op het bekende pauze-icoon te klikken in het activiteitentabblad. Onderin staat dan ook weergegeven dat je activiteit is gepauzeerd.

We hopen dat SamenGezond deze gevoeligheid wat aanpast zodat je net wat meer speling hebt. Twee uur hardlopen kwijtraken door dat ene praatje van 10 minuten lijkt wat overdreven.

Ook hiervoor geldt: Ben je het oneens met de afkeuring? Het SamenGezond-team geeft aan dat je hierover met ze kan e-mailen en dan kijken zij wat ze voor je kunnen doen. Vul dit contactformulier in > selecteer de categorie Weekdoel / App > geef je type telefoon, besturingssysteem en een screenshot van de afgewezen activiteit aan ze door.

Ik kan mijn puntentotaal niet terugvinden

Deze is een stuk minder makkelijk vindbaar dan in de oude app. Hiervoor ga je naar Profiel (rechtsonder in de app) > Persoonlijke informatie (klik op je naam) > Punten en Webshop via het tweede blokje.

Mijn oude activiteiten of fitscore zijn verdwenen?

Dat klopt. Al je activiteiten die je hebt ondernomen met de ‘oudere’ app zijn niet meer zichtbaar in de nieuwe SamenGezond-app. en kunnen ook niet worden teruggehaald. In de vernieuwde app kun je ook nog maar twee weken historie vinden: de huidige week en de vorige. Doe dit door Voor de fitscore geldt: de focus ligt op het Weekdoel en op een eenvoudigere manier meer bewegen. SamenGezond geeft aan dat er op termijn wel een gezondheidsmeting komt met persoonlijk advies. Dit als een soort fitscore 2.0 maar dan (denken wij) zonder echt een score.

Maar mijn Weekdoelenreeks dan?

Die is er nog wel! Rechtsboven op het Weekdoel-tabblad zie je een ‘Trofee’-icoon staan. Daar staat onder Reeks je Weekdoelenreeks.

De app crasht steeds

Het eerste advies is om te checken of je de laatste versie van de app hebt geïnstalleerd. Daarna kan je de app van je telefoon verwijderen, je mobiel uitzetten en even een minuutje stil laten liggen. Start hem daarna opnieuw op, download de app opnieuw en probeer het nogmaals. Meestal lost dit de problemen op.
Blijven de problemen bestaan? Kijk dan of de app wel werkt als je inlogt op een andere (soort) mobiel, zoals van je partner, familielid of vrienden.

Zo nee? Dan zit er wellicht een bug (error of foutje) in je account. Hiermee kan je het beste bij SamenGezond aankloppen. Zo ja? Dan is de kans groter dat het óf toeval is en je een keer pech had óf dat het aan je mobiel ligt. Controleer dan ook of je de nieuwste update van je mobiel hebt uitgevoerd (vindbaar in de Instellingen van je mobiele telefoon) en leeg je cache. Vaak is het mogelijk om te zoeken op bijvoorbeeld SamenGezond en alleen daar de cache van te legen. Mocht de app het je na al deze stappen alsnog moeilijk maken? Neem dan ook contact op met SamenGezond.

Ik ben blind en/of slechtziend en ik kan niet meer meedoen

We hebben kritiek gelezen over de toegankelijkheid van de app voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van voice-apps. De activiteitentracker zou voor deze apps niet ‘voorleesbaar’ zijn. Dit lijkt ons een slechte ontwikkeling en het zou mooi zijn als dit opgelost wordt. We hebben hierover contact opgenomen met SamenGezond en vullen dit artikel aan zodra we meer weten.
[Update juni 2021: SamenGezond geeft aan dat hier nog geen oplossing voor is. Zij zijn wel in gesprek met de doelgroepen om uit te zoeken of er een activiteit kan worden toegevoegd die ook zij kunnen gebruiken].

Ik wil van deze nieuwe SamenGezond-app af. Hoe verwijder ik mijn account?

Scroll naar boven