Duplicate content: de sluipmoordenaar op je website

Je hebt grote hoeveelheden content op je website, maar de ranking op Google is belachelijk laag. Hoe kan dat? Er staat toch veel tekst op je website? Dat komt door duplicate content: een moordenaar in vermomming.

Laten we beginnen met de betekenis van duplicate content. ‘Dubbele inhoud’, om het naar het Nederlands te vertalen, betekent dat er op verschillende webpagina’s dezelfde inhoud staat. Daarbij maken we onderscheid tussen externe en interne duplicate content.

Externe duplicate content

Bij externe duplicate content zie je dezelfde inhoud terug op twee of meer verschillende websites. Dat vindt vaak plaats op het moment dat je een kopie maakt van een bepaalde tekst van een website, en die plakt op een pagina van je eigen website of webshop. Een persbericht bijvoorbeeld, of productinformatie. De inhoud van jouw pagina is dus exact gelijk aan de pagina van de andere website. Omgekeerd kan ook voorkomen: iemand neemt de precieze inhoud van een pagina van jouw over, en zet die op zijn eigen website.

Interne duplicate content

Hier spreken we van als je binnen je eigen website een pagina hebt gekopieerd, waardoor je twee of meer dezelfde teksten op verschillende pagina’s hebt. Dat ligt al snel op de loer bij een webshop waar je een product wil beschrijven dat binnen verschillende productcategorieën valt. Een korte broek A die je onder de categorie ‘korte broeken’ en ‘beachwear’ zet, om een eenvoudig voorbeeld te noemen. Verschillende url’s leiden dan naar dezelfde pagina.

www.kortebroekenfun.nl/kortebroeken/broekA
www.kortebroekenfun.nl/beachwear/broekA

Google ‘ziet’ deze url’s als verschillende pagina’s met dezelfde inhoud, en dus als duplicate content.

De schade

Duplicate content kan een negatieve invloed hebben op de ranking van je website. We schrijven hier met opzet ‘kan’. Google geeft namelijk in haar zoekresultaten geen twee websites met precies dezelfde inhoud weer. Google maakt een keuze tussen de verschillende pagina’s met dezelfde content. Een van de pagina’s verschijnt hoog in de lijst van zoekresultaten, de andere wordt laag weggezet, of zelfs helemaal buiten de lijst gehouden.

Duplicate content lijkt dus handig, vooral als je een webshop hebt met veel soortgelijke producten is het eenvoudiger de productomschrijvingen gewoon te kopiëren en plakken of rechtstreeks over te nemen van de leverancier. Maar de werkelijkheid is dat het de vindbaarheid van de betreffende pagina kan schaden. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Je kan voor het gemak van kopiëren kiezen en daarmee het ‘verlies’ van een lagere ranking nemen. Als andere pagina’s met unieke content van je website heel hoog scoren, is het verlies niet heel groot.

Voorrang

In de vorige alinea schreven we dat Google een keuze maakt uit de pagina’s met duplicate content. Waarop baseert Google deze keuze?

In principe krijgt het oorspronkelijke artikel voorrang. Daarbij wordt gekeken naar de publicatiedatum. Toch kan een duplicaat hoger scoren dan het origineel. Dat zie je vaak wanneer het duplicaat gebruiksvriendelijker is dan de oorspronkelijke tekst. Een duplicaat dat meer mobiel-vriendelijk is dan het origineel en / of een https-verbinding heeft, krijgt vaak voorrang. Daarnaast is het belangrijk dat je de seo goed op orde hebt, en een domein met een hogere autoriteit krijgt bijna altijd voorrang boven een domein met minder autoriteit.

De oplossing

Voorkom duplicate content! Een tamelijk voor de hand liggende oplossing, maar unieke content is altijd het beste voor je website. Dat vraagt wellicht wat meer tijd en aandacht, maar het levert veel meer op dan kopiëren en plakken.

Schrijversplaza kan je daarbij helpen. Het schrijven van unieke content is een van onze specialisaties.

Scroll naar boven