Skip to content Skip to footer

Wat doet linkbuilding precies voor jouw website?

In essentie is linkbuilding niets meer dan het uitzetten van zoveel mogelijk links (ook wel backlinks genoemd) naar jouw website op andere websites. Wanneer er veel andere websites zijn die mensen doorsturen naar die van jou, zul je hoger in de lijst met zoekresultaten terecht komen. Google maakt hieruit op dat jouw website een autoriteit is over het onderwerp waar jouw website over gaat. Het is van belang dat deze links kwalitatief zijn. Daarmee bedoelen we dat ze op een natuurlijke manier zijn verspreid over een online pagina en zoekmachines niet de indruk krijgen dat er gemanipuleerd is. Hoe meer van deze kwalitatieve backlinks, hoe hoger de positie van jouw website in de lijst met zoekresultaten op Google.

Waarom zou je investeren in linkbuilding?

Vindbaarheid en status

Dit is de meest logische reden voor het investeren in linkbuilding. Door veel backlinks te verkrijgen ben je zichtbaarder en zullen potentiële klanten dus ook eerder op jouw website klikken. Een direct gevolg daarvan is dan dat, als je website goed genoeg converteert, je meer producten zult verkopen. 

Groter commercieel netwerk

Voor het verspreiden van backlinks kun je contact opnemen met andere bedrijven en websites in jouw branche. Beide partijen kunnen hier profijt van hebben, want jij kunt immers ook backlinks naar andere websites op jouw website plaatsen. Het gebeurt geregeld dat dit soort contacten uitgroeien tot langdurige zakenrelaties.

Dit is de meest voor de hand liggende manier, maar ook de manier die het meeste tijd kost. Je kunt zelf backlinks plaatsen op websites door bijvoorbeeld comments te geven op sociale media en daarin backlinks te zetten naar jouw website. Dit kan behoorlijk veel tijd kosten en wordt vaak als irritant ervaren door andere internetgebruikers.

Outreach

Bij Outreach neem je contact op met andere bedrijven en stel je voor dat ze een backlink naar jouw website verwerken op hun eigen website. Hier zitten wel wat haken en ogen aan, want het is nog maar de vraag of deze bedrijven daar zin in hebben. Wanneer ze wel akkoord gaan, zijn hier vaak kosten aan verbonden. Ze maken immers reclame voor jouw producten, en voor niets gaat de zon op.

Dit is vrijwel de snelste manier om backlinks te verkrijgen. Je kon ooit Google zelf benaderen en betalen voor backlinks. Dit is inmiddels verleden tijd. Tegenwoordig zijn er echter gespecialiseerde bureaus die er tegen betaling voor zorgen dat je zoveel mogelijk backlinks krijgt. Is je bedrijf bijvoorbeeld actief in Amsterdam, dan zoek je op linkbuilding in Amsterdam om een gespecialiseerd marketing bedrijf te vinden dat je kan helpen om hogere posities in Google te bemachtigen.

Dé plek voor tips en uitleg over tech: Windows, Apple, Microsoft Office, DigiD en meer.