InternetSuccesvol verkopen via marketplaces

Succesvol verkopen via marketplaces

Ondanks dat vele ondernemers in het begin wat huiverig waren wat betreft het adverteren op marketplaces, zijn er toch steeds meer bedrijven overstag gegaan en hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om hun producten te verkopen via Bol. Echter is een goed begin het halve werk en zijn er diverse factoren die ervoor kunnen zorgen dat je uiteindelijk ook daadwerkelijk succesvol zal zijn. Vergeet namelijk niet dat de groei in verkopers op dit type platform ook heeft gezorgd voor meer concurrentie en je er dus echt voor zal moeten zorgen dat je opvalt. In dit artikel geven we je een aantal tips hoe je dit kan bereiken.

Een goede start

Heb je er eenmaal voor gekozen om te starten met verkopen via een marketplace, dan is het laatste wat je wilt een valse start. Bedenk dus allereerst ook goed via welke marketplace je wilt opereren. Is jouw focus voornamelijk nationaal, dan is Bol.com een goede optie. Wil je liever internationaal opereren, dan is het verkopen via Amazon de beste keuze. Een andere factor die bepalend kan zijn voor het type platform dat je kiest, zijn de kosten. Deze kosten hangen onder andere samen met de marge en de gekozen logistiek. Kies jij er bijvoorbeeld voor om direct aan de consument te verkopen, of koopt Amazon de producten bij jou in welke het op zijn beurt weer doorverkoopt aan de consument? 

Zorg voor een perfecte basis 

Heb jij eenmaal de knoop doorgehakt en weet je op welke marketplace je wilt verkopen, dan is het belangrijk om een goede en relevante productfeed te hebben. Hoe meer producten van jouw assortiment in de productfeed zitten en dus hoe completer de productfeed, hoe groter de kans zal zijn op verkopen. Ben jij een startende verkoper dan kan het verstandig zijn om enkel de producten in de productfeed op te nemen waarvan jij denkt dat deze interessant zijn. Denk van tevoren dus altijd goed na en zorg voor voldoende onderzoek om erachter te komen welke producten dit zijn. Zo kan je ervoor kiezen om enkel de producten te verkopen met een laag retourpercentage en een goede marge. Zorg daarnaast ook altijd voor een goede productomschrijving, productbeeld en natuurlijk – een goed werkende API koppeling.

Een aantrekkelijke brandstore

Heb je eenmaal je productfeed en koppeling strak staan, dan is een aantrekkelijke brandstore bijna een must. Deze aantrekkelijke brandstore kan je onder andere bereiken door te zorgen voor begrijpelijke content, je waardepropositie duidelijk naar voren te laten komen en bijvoorbeeld een Q&A toe te voegen om onzekerheid bij (potentiele) kopers te verkleinen. Bijkomend voordeel is dat je een eigen URL krijgt welke je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken en je zo de loyaliteit van klanten kan verhogen. 

Adverteren kan je leren

Nu is het tijd om meer sales te genereren! Onze laatste maar zeker niet minst belangrijke tip is adverteren. Binnen Bol.com en Amazon zijn er diverse mogelijkheid als het aankomt op adverteren, waar je urenlang zoet mee kan zijn. Het is dan ook van belang om je in alle opties en mogelijkheden te verdiepen en eventueel een expert aan te haken wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet. Belangrijkste doel van adverteren naast meer sales is het verhogen van het aantal reviews en het vergroten van je organische vindbaarheid op het desbetreffende platform. Zorg er dus ook voor dat je dit goed aanpakt, om zo jouw investering zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ben jij de concurrentie te slim af?

Avatar of martijn
Martijn
Van mijn hobby mijn werk maken. Het klinkt cliché, maar het is de waarheid. Mijn interesse in computers heb ik al vanaf jongs af aan. Vroeger had je alleen een desktop, tegenwoordig zit in alles een computer. Mijn interesse heeft zich daarom uitgebreid naar: tablets, smartphones en gadgets.

Recente tips

Populair deze week