Skip to content Skip to footer

SamenGezond: 3 problemen en hun oplossingen

Dit artikel bespreekt de oude SamenGezond-app. Voor problemen, vragen en oplossingen bij de nieuwe SamenGezond-app kan je hier klikken.

We schreven er al eerder over: SamenGezond is een hele fijne app als je graag beweegt of gewoon een gezondere leefstijl wilt. In beide gevallen kan je lekker sparen voor mooie spullen, cursussen, korting en meer. Maar helaas gaat er ook wel eens wat mis. Wij hebben voor drie veelvoorkomende problemen de oplossingen.

Man en vrouw doen yoga binnenshuis

Laat ons hier weten als je iets mist. Dan kijken we meteen wat we voor je kunnen doen.

Je punten zijn niet bijgeschreven na een activiteit

Onwijs balen, heb je net zo’n mooi rondje door het bos gejogd of thuis getraind: zie je geen puntenbeloning terwijl je toch echt de app had aanstaan. Mogelijk zie je een rechte lijn in plaats van een hele route, of mist er een deel. Dit heeft vaak met de GPS te maken.
SamenGezond beloont namelijk enkel activiteiten met GPS – dit betekent dat je locatie te volgen moet zijn. Het team achter de app vindt het belangrijk dat er meetbaar is aangetoond dat een gezonde activiteit daadwerkelijk is uitgevoerd.

Er is hier helaas geen kant-en-klare oplossing voor aangezien GPS complex is. Maar check zeker even de volgende zaken:

  • Controleer eerst of je SamenGezond wel toestemming hebt gegeven om je locatie te gebruiken. Kijk dit in iPhone na onder ‘Privacy’ in ‘Instellingen’. Klik vervolgens op ‘Locatievoorzieningen’. In Android werkt dit hetzelfde. Let erop dat je ‘Altijd’ selecteert voor het gebruiken van de locatie.
Iphone-scherm met 'altijd' geselecteerd bij locatievoorzieningen
  • Heb je de app ook even rustig de tijd gegeven om het GPS-signaal op te vangen? Ga pas bewegen als duidelijk is dat het GPS-signaal door je telefoon is opgepikt. Soms kan het helpen om je mobiele data 4G/5G aan te zetten, hoewel dit niet noodzakelijk is.
  • Heb je de juiste activiteit geselecteerd? Stond je bijvoorbeeld op fietsen maar pakte je de E-bike of ging je paardrijden maar heb je per ongeluk skeeleren aangeklikt? Dan kan dit een probleem opleveren.
    SamenGezond kijkt naar je snelheid om te bepalen of de uitgevoerde inspanning realistisch is. Stiekem 100 kilometer autorijden terwijl je zogenaamd wandelt, vinden ze (begrijpelijk) niet helemaal eerlijk.
  • Mogelijk heb je je activiteit uitgevoerd in erg bebost of stedelijk gebied (veel hoge gebouwen). Dit kan het GPS-signaal verstoren.
  • Pauzeer je activiteit dan ook als je ergens naar binnen gaat en zet hem opnieuw aan als je weer verdergaat. Denk erom dat je een meetbare afstand loopt, rent, fietst, etc. Heb je nauwelijks een stap gezet maar stond je app toch aan? Dan wordt dit niet meegenomen omdat er geen afstand van A naar B is afgelegd.

Je activiteiten van Runkeeper, Strava, Fitbit of andere app komen niet door

Als je wilt, laat SamenGezond je activiteiten opnemen met een externe app, zoals Runkeeper, Strava of een van de andere toegestane externe trackers. Je sportactiviteit wordt dan gesynchroniseerd met de Nederlandse gezondheidsapp.

Kolom met alle mogelijke externe trackers

Denk erom op dat je niet met meerdere trackers (bijvoorbeeld Runkeeper én Strava) tegelijk één activiteit opneemt. Dat is gedoemd om te mislukken. Gebruik je Runkeeper voor hardlopen maar Strava voor je fietsactiviteiten en staan ze dus niet samen aan? Dan is er meestal geen probleem.

Is er helemaal niks terug te vinden van je trainsessie in SamenGezond? Controleer dan onderstaande zaken:

  • Is de activiteit wél in je externe app vindbaar? Zo niet, dan ligt daar het probleem en zul je contact moeten zoeken met Fitbit, Garmin, etc.
  • Bestaat de activiteit die je hebt geselecteerd in je externe tracker ook in de SamenGezond-app? Zo nee, dan synchroniseert de gezondheidsapp niet. Helaas pindakaas, dus. Dit is bijvoorbeeld het geval bij ‘crosstrainer’ in Fitbit. Selecteer dan liever ‘fietsen’.

Als bovenstaande je niet verder helpt, kan je het beste de externe tracker opnieuw koppelen. Hetzelfde geldt als de activiteit wel in de SamenGezond-app is opgenomen maar simpelweg niet is beloond. Je vindt hier hoe je voor jouw tracker de koppeling losmaakt en herstelt.

Voorbeeld van koppelen fitbit

Verjaardagsproblemen

Op je verjaardag krijg je automatisch 500 punten bijgeschreven dus het is wel een domper als je die vervolgens niet ziet staan. Of je hebt je punten wel maar het lukt niet om je cadeautje te bestellen. Gelukkig is dit vaak makkelijk op te lossen, dus hoef je je verjaardag niet gefrustreerd door te brengen.

Rij in samengezond met beloningen en verjaardagspunten

Geen punten

  • Check of je überhaupt een SamenGezond-account hebt. Zo niet, zorg dan dat je je registreert binnen 30 dagen na je verjaardag. Je punten staan er binnen 15 minuten bij.
  • Heb je wel ingelogd binnen 30 dagen na je verjaardag? SamenGezond schrijft alleen punten bij als je inlogt binnen die periode.
  • Controleer of je je geboortedatum hebt ingevuld in je profiel.

Verjaardagscadeau niet te bestellen

Je wilt een speciaal verjaardagsgeschenk bestellen uit de ‘Verjaardag’-categorie met tijdelijke cadeaus, maar je ziet die helemaal niet! Controleer dan even of je wel ingelogd bent, want anders is deze niet zichtbaar. Daarnaast zijn sommige cadeaus enkel te bestellen als je verzekerd bent bij Menzis, Anderzorg of HEMA. Loop je dan nog steeds vast, kijk dan na of je wel als verzekerde geregistreerd staat bij de app.

Dé plek voor tips en uitleg over tech: Windows, Apple, Microsoft Office, DigiD en meer.