Top! Je bent student en hebt (nog) recht op gratis of met korting reizen. Het enige wat je nog moet doen is het ‘koppelen’ van je reisrecht aan je studenten OV-chipkaart. Hoe dan? En wat is het? We leggen het voor je uit.
Studentenreisproduct of studenten OV-chipkaart?

Eigenlijk hebben we het niet over een studenten OV(-chipkaart) maar over het studentenreisproduct. Dit is een subtiel maar belangrijk verschil om te begrijpen wat het ‘koppelen’ betekent. Je hebt namelijk wél een OV-chipkaart nodig, maar er wordt een speciaal studentenabonnement voor je klaargezet door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het gratis (of korting) reizen is dus eigenlijk net zoiets als elk ander abonnement dat de NS, Arriva, etc. aanbiedt. Maar DUO, niet de vervoerder, zet dit abo op je ov-chipkaart want zij bepalen eerst of je hier recht op hebt.
Koppelen kaart
Met het koppelen, koppel je het klaargezette abonnement aan jouw persoonlijke OV-chipkaart. Daarna kan je deze ophalen (activeren) bij een ophaalautomaat (die gele palen in o.a. de supermarkt of kaartautomaten op het station). Je zet dan zelf het abo officieel op je OV-chipkaart. Zorg er dus voor dat je alvast een persoonlijke OV-chipkaart hebt of vraag deze aan als dit nog niet het geval is. Het koppelen gaat als volgt:

- Bij het online aanvragen van studiefinanciering moet je ook het ‘studentenreisproduct’ aantikken als je hier gebruik van wil maken. Wacht na het aanvragen op de welkomstmail van studentenreisproduct.nl. Ben je ruim op tijd met aanvragen? Je krijgt deze e-mail binnen 6 weken vóór de start van je opleiding. Als je later bent dan krijg je deze binnen één week na aanvraag.
- Als je de mail niet ontvangt is er niks aan de hand zolang je maar een aanvraagbevestiging hebt ontvangen van DUO in je online omgeving van MijnDuo
- Pak je persoonlijke OV-chipkaart erbij en log in bij studentenreisproduct.nl
- Klik op de knop Koppelen en voer nu de gegevens van je kaart in om deze toe te voegen
Je reisrecht is nu aan je OV-chipkaart gekoppeld maar je kunt er pas mee reizen als je het abonnement ophaalt. Hiervoor ga je naar een ophaalautomaat. Steek je de kaart in de gele oplaadpaal of scan deze bij een kaartautomaat op het station. Volg je de stappen op de paal of kaartautomaat. Hierna kun je door het hele land met je ‘studenten ov-chipkaart’.

Met welke instanties heb ik te maken bij problemen?
Wist je dat er drie organisaties betrokken zijn bij je studentenreisproduct? Hierdoor kan het onduidelijk zijn met wie je wanneer te maken hebt. Even in het kort:
Gaat het om je OV-chipkaart zelf en niet specifiek over je reisrecht, bijvoorbeeld als deze kwijt is of verloren? Dan moet je bij OV-chipkaart zijn (in dit geval ook te vinden als studentenreisproduct.nl). Heb je vragen over het studentenabonnement met gratis/korting reizen? Klop dan aan bij DUO. Klopt er volgens jou iets niet bij je geregistreerde reisroutes? Neem dan contact op met de vervoerder, zoals NS. Dat is alles wat je moet weten over je studenten OV-chipkaart, ;).