AppsHoe maak ik een Verzendlabel aan in de PostNL app?

Hoe maak ik een Verzendlabel aan in de PostNL app?

De PostNL app is onwijs handig en je kan er onder andere verzendlabels mee aanmaken. Deze kan je gebruiken als je een pakketje wil versturen. Door van tevoren je pakket te frankeren ben je ook 50 cent goedkoper uit dan in het postkantoor. In dit artikel leggen wij hier uit hoe je een verzendlabel aanmaakt in de PostNL app en helpen we je met wat veelgestelde vragen over deze code.

  1. Het is een beetje voor de hand liggend maar pak je pakketje goed in
  2. Open de PostNL-app en klik onderin op ‘Versturen‘ en kies daarna ‘Pakket
  3. Klik op ‘Verzendlabel kopen‘ onder ‘PostNL print het wel’
  4. Nu selecteer je het pakketgewicht en of je het pakket eventueel aangetekend wilt versturen
  5. Klik op ‘Ontvanger‘ en vul de gegevens van de ontvanger in (tussenvoegsel en bedrijfsnaam zijn optioneel)
  6. Na het invullen klik je rechtsboven op ‘Bevestig‘ en op ‘Naar betaaloverzicht‘ (oranje button)
  7. Accepteer de voorwaarden, selecteer je bank en betaal het Verzendlabel via iDeal
  8. De tekst ‘Dank je, de betaling is gelukt!’ verschijnt > Klik op ‘Klaar‘ (oranje button)
  9. Je krijgt nu een barcode in de app. Je vindt deze terug onder ‘Versturen‘ en je laat hem scannen bij een PostNL-punt
  10. Zij printen het label voor je uit (al mag je dit ook thuis zelf doen!) en hiermee is je pakket verzendklaar!

Onder de foto vind je veelgestelde vragen over de Verzendlabels.

Postnl-bezorger in sorteercentrum haalt pakketjes met verzendlabels van de lopende band

Opheldering over Verzendlabels

Hoe lang is je Verzendlabel geldig?

Je hoeft niet dezelfde dag nog je pakket te versturen. Het Verzendlabel blijft 5 werkdagen na aanmaken geldig. Ben je te laat? Dan is helaas je barcode verlopen en moet je een nieuw label kopen maar… (zie de volgende vraag)

Verzendlabel niet gebruikt? Krijg je geld terug

Heb je je label aangemaakt maar niet binnen 5 werkdagen gebruikt? Dan is hij verlopen. Je kan mogelijk je geld terugkrijgen. Dat regelen doe je hier. Dit kan ook als je simpelweg het label wil ‘annuleren’. PostNL’s chatbot Daan doet dienst als restitutieformulier. Vergeet niet dat je een nieuw label moet kopen als er toch nog een pakket op de post moet.

Heb je een verkeerd Verzendlabel gekocht?

Heb je per ongeluk een label gekocht voor een brievenbuspakketje terwijl je een regulier pakket wil opsturen? Of blijkt bij PostNL dat je pakket tóch zwaarder of groter is dan jij dacht toen je het label kocht? Dan kan je een e-mail van PostNL verwachten met het verzoek bij te betalen tot aan de normale verzendkosten.

Heb je het adres of huisnummer van de ontvanger verkeerd doorgegeven?

Dit kan je helaas niet achteraf wijzigen. Wellicht kun je restitutie aanvragen. PostNL’s chatbot Daan doet dienst als restitutieformulier.

Avatar of astrid
Astrid
Ik weet nog goed hoe ik op jonge leeftijd zat te prutsen met HTML om een klein online dagboek wat op te leuken met roze kleurtjes. Taal, tekst en technologie horen bij mij. Soms lijken de nieuwste snufjes uitdagend, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen het in zich heeft om hieraan plezier te beleven. Mijn grootste interesses liggen bij Apple, coderen, apps en gadgets.

Recente tips

Populair deze week