Deze bedrijfssoftware wil iedere ondernemer hebben

Zelfs de bijna bejaarde groenteboer uit een klein dorp op het platteland gebruikt software. Dit zal wat minder geavanceerd zijn dan bij de meeste andere ondernemers. Maar de tijd dat je alles in een schrift noteerde, van bonnetjes tot de boekhouding, behoort tot het verleden. Dit artikel richt zich niet specifiek op de groenteboer, maar op alle ondernemers. Waarschijnlijk gebruik je al goede bedrijfssoftware, maar met de 5 tips die hieronder staan gaat het bedrijf er nog verder op vooruit.

Accountancy software

Het afsluiten van het boekjaar kan voor aardig wat stress zorgen. Om te beginnen is het spannend om de definitieve afrekening te krijgen. Daarnaast wil je dat alles goed gebeurt, om problemen met de Belastingdienst te voorkomen. Accountancy software kan je daarbij helpen.

Deze software doet de klusjes die je als verplichte nummers kunt omschrijven. Een voorbeeld is het verwerken van salarissen. Voor veel ondernemers zijn dit niet de leukste bezigheden. Met goede software gaat dit werk niet alleen sneller, je hebt ook de garantie dat er geen fouten worden gemaakt.

HR software

Het werk van een HR-afdeling is alleen maar uitgebreider geworden. Bij veel bedrijven is er de laatste jaren meer aandacht gekomen voor het geestelijk welzijn van werknemers. En de coronacrisis heeft tot een toename van het werk geleid. Er moesten ineens protocollen voor hybride werken worden bedacht, compleet met het inrichten van werkplekken voor personeel dat thuis ging werken.

Het goede nieuws van deze veranderingen is dat er volop geïnvesteerd is in de relatie tussen bedrijf en werknemer. HR software zorgt ervoor dat de aandacht niet hoeft te verslappen. Zaken zoals de salarisverwerking, declaraties en digitale dossiers kunnen prima worden geautomatiseerd. Zo kan de HR-afdeling zich bezighouden met het belangrijkste onderdeel van het bedrijf: het personeel.

Marketing software

Wist je dat er software bestaat waarmee je complete marketingcampagnes kunt opzetten? Marketing is een belangrijke succesfactor. Toch zie je bij heel wat bedrijven dat de marketing een ondergeschoven kindje is. Het kost namelijk tijd, en als je weinig tijd hebt, sneuvelt de marketing als eerste. Op zich niet vreemd, je hebt het immers al aardig druk. Marketing software is er in allerlei soorten. Er kunnen campagnes mee worden gemaakt, maar ook responsanalyses en marktsegmentaties.

Presentatie software

Met goede software wordt het niet alleen makkelijker om een presentatie te geven, voor de ontvanger wordt de boodschap ook een stuk duidelijker. Powerpoint wordt veel gebruikt voor presentaties, net als Keynote. Er zijn diverse goede programma’s, waarmee je onder andere slides, dia’s en video’s kunt maken.

CRM

CRM staat voor Customer Relationship Management, een Engelstalige benaming voor klantrelatiebeheer. Met de juiste CRM software kunnen klantgegevens worden geanalyseerd. De zakelijke relatie wordt daardoor beter.

Het primaire doel is natuurlijk om de klant aan je bedrijf te binden en op die manier je omzet te vergroten. Maar CRM heeft niet alleen voor je eigen bedrijf voordelen. Ook klanten kunnen er van profiteren, omdat CRM ze helpt een slimmere bedrijfsvoering te krijgen.

Scroll naar boven