Is het starten van je eigen webshop altijd al een droom geweest? Goed nieuws: het is eigenlijk heel gemakkelijk om met een webwinkel te beginnen. Natuurlijk is er wel een aantal zaken waar je aan moet denken, zoals het regelen van een goed online kassasysteem kopen en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Maar: nu het aantal webwinkels in Nederland al een hele tijd in de lift zit, betekent dit dat óók jij gewoon aan de slag kunt gaan met je eigen webshop. Kun je daar nog wel een paar tips en tricks bij gebruiken? In dit artikel bespreken we 5 zaken waar je écht aan moet denken bij het starten van je eigen webwinkel.
1. Zorg voor een supersterke niche van webshop
Nederlanders zijn gek op online shoppen. Geef ze eens ongelijk: hoe heerlijk is het om vanaf je bank van alles te kunnen bestellen? Daar kun jij als startende ondernemer mooi op inspringen. De vraag is alleen: wát ga je verkopen? Het is aan te raden om te gaan voor een niche waar of veel vraag naar is of waar nog niet al te veel aanbod in is.
Kies je namelijk voor een niche waar al heel veel webwinkels in te vinden zijn, dan is het maar de vraag of je daarmee gaat scoren. Daarom is het belangrijk om voordat je start marktonderzoek te doen. Op die manier kom je erachter wat wel of niet zou kunnen werken, wie je doelgroep daarbij is en wat je moet doen om je doel te bereiken.
2. Schrijf je als ondernemer in bij de Kamer van Koophandel
Heb je eenmaal een niche gevonden waar nog goed geld te verdienen valt en waar je blij van wordt, dan kan het ondernemen beginnen. Maar: niet voordat je je hebt ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Iedere ondernemer in Nederland moet zich daar inschrijven om zakelijk bezig te kunnen zijn.
Je betaalt eenmalig € 50 en je schrijft je in met je unieke bedrijfsnaam. Daarover gesproken: zorg ervoor dat je altijd een goede, pakkende naam voor je webwinkel kiest. Het liefst ga je voor een naam die blijft hangen en natuurlijk een bedrijfsnaam die uniek is. Je wil geen gedoe met concurrerende bedrijven die dezelfde naam hebben gekozen.
3. Goed vindbare website is van groot belang
Heb je eenmaal een naam gekozen en een inschrijving in het handelsregister op zak? Mooi. Nu begint je leven als zelfstandig ondernemer echt! Om een webshop te kunnen runnen, heb je een website nodig. Voor webwinkels heb je hierbij de keuze uit standaard software of het (laten) maken van een compleet eigen website. Veel beginnende ondernemers kiezen voor dat eerste, maar je kunt ook direct goed van start gaan.
Daarbij is het een must om te investeren in een professional die voor jou kan zorgen dat de webshop hoog in Google scoort. In andere woorden: investeer in SEO, zoekmachineoptimalisatie, om je webwinkel een mooie plek in de zoekmachine te geven. Op die manier kunnen potentiële klanten je winkel sneller vinden, wat een positieve invloed kan hebben op je verkoop.
4. Investeer in goede kassa software voor je webshop
Die klanten moeten op de website van je webshop natuurlijk wel met gemak kunnen betalen. Kijk daarom eens naar verschillende soorten betaalsystemen om te zien welke kassa software het beste bij je webwinkel past. Het is belangrijk dat klanten snel en gemakkelijk kunnen betalen. Dat kan er namelijk voor zorgen dat ze weer terugkomen in je winkel.
Voor jezelf is goede kassa software van belang omdat je met de moderne systemen van nu van alles bij kunt houden. Denk aan het automatiseren van je voorraadbeheer en het overzichtelijk hebben van al je verkoopgegevens. Er zijn diverse abonnementen beschikbaar waarbij er voor iedere (web)winkel een passend abonnement af te sluiten is.
5. Wees actief op sociale media voor extra branding
Waar je tot slot nog aan kunt denken wanneer je een webwinkel start, is om actief te zijn op diverse sociale media. Waarom je dat moet doen? Simpel: om je merkbekendheid te vergroten. Je hebt immers een eigen webshop om producten te verkopen. De potentiële klanten voor je winkel scoor je niet alleen via je website, maar ook via sociale media.
Via Facebook, Instagram of TikTok kun je het bedrijf voorstellen om vervolgens allerlei leuke acties aan te kondigen. Denk aan winacties, kortingen en andere leuke deals. Daarbij kan echt goede content ervoor zorgen dat je binnen no time online bekendheid vergaart. Dat kan niet anders dan positief uitpakken voor je webwinkel!