Skip to content Skip to footer

5 tips voor het voorkomen van een muisarm

Eén op de vijf mensen in Nederland heeft RSI-klachten. Het bekendste probleem is misschien wel de muisarm: hierbij heb je klachten aan de vingergewrichten, hand, pols, arm en schouder. De klachten ontstaan door te lang met een computermuis te werken. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van spierpijn en -vermoeidheid, tintelingen, krachtverlies en een slechtere coördinatie. Geef een muisarm geen kans en lees deze vijf handige tips!

Gebruik een ergonomische muis

Werk achter je computer met een ergonomische muis. Deze heeft een speciaal ontwerp, dat ervoor zorgt dat spieren en gewrichten minder belast worden. Je pols neemt een natuurlijke en verticale houding aan, die ook wel de hand-schud-greep wordt genoemd. Je schouders en armen zijn ontspannen, waardoor de kans op gezondheidsklachten kleiner is.

De ergonomische muis is grofweg op te delen in twee modellen: de verticale muis en de centrische muis. Bij het voorkomen van pols- en armklachten is een verticale muis aan te raden, omdat deze de natuurlijke positie van de pols en arm stimuleert. De centrische muis wordt gebruikt bij het voorkomen van schouderklachten. Hij werkt als een touchpad die je met beide handen recht voor je lichaam bedient. Hierdoor zijn de schouders minder belast. 

Wissel je linker- en rechterhand af

Het voelt wellicht ietwat onnatuurlijk, maar probeer je linker- en rechterhand af te wisselen tijdens het muisgebruik. Hiermee belast je niet continu één hand en gun je je hand rustpauzes. Het beste gebruik je hiervoor een muis die je zowel links als rechts kunt gebruiken. Daarnaast is een draadloze muis handig: wanneer je wisselt tussen je linker- en rechterhand, hoef je niet te rommelen met kabels. 

Werk met een polssteun

De polssteun is een comfortabel kussen, waarop je polsen rusten tijdens het werken met een muis en/of toetsenbord. Je onderarmspieren worden minder belast, omdat de polssteun je hand op een natuurlijke manier ondersteunt. Daarnaast zorgt de steun ervoor dat het toetsenbord en de muis niet te ver van je af liggen. Je zit hierdoor rechtop en werkt automatisch in een ergonomische en dus gezondere houding.

Las pauzes in

Korte pauzes tussen werkzaamheden in zijn supergezond! Ze zorgen voor een grotere werkproductiviteit en gunnen je pols rust. Je kunt deze minipauzes bijvoorbeeld gebruiken voor het doen van oefeningen, die gericht zijn op het voorkomen van RSI-klachten. Denk aan het stretchen en rollen van je polsen, de schouderrol of een vingermassage.

Stel je bureau, computerscherm en toetsenbord ergonomisch af

Maak je werkplek ergonomisch verantwoord door het bureau, computerscherm en toetsenbord goed op je lichaam af te stellen. De bureaustoelhoogte en armleuningen stel je zo in dat je benen en armen een hoek van 90 graden vormen. Hierbij moeten de armleuningen dezelfde hoogte hebben als het bureaublad waar je aan werkt. 

De juiste afstand tot het computerscherm is één armlengte. Je drukt je rug stevig tegen de bureaustoelleuning en strekt de armen recht vooruit. Raken ze nu net het scherm? Dan heb je de goede afstand te pakken! Voor de afstand van het toetsenbord geldt 10 cm van de bureaurand. Hierbij hoort hij recht voor je lichaam te liggen. Wil je meer weten over hoe je ergonomisch werkt? Lees de ‘Hoe werk ik ergonomisch?’ blog op 123inkt.nl!

Laat deze vijf tips de basis zijn om gezond en ergonomisch te werken achter de computer. Blijf tijdens het werken goed opletten en pas de tips zorgvuldig toe: hierdoor verklein je de kans op gezondheidsklachten en geef je een muisarm geen kans.

Dé plek voor tips en uitleg over tech: Windows, Apple, Microsoft Office, DigiD en meer.