Wat is SEO en waarom is SEO uitbesteden zo handig?

Grote kans dat je er wel eens van gehoord hebt: SEO. SEO wordt toegepast door bedrijven om websites beter te laten scoren in Google, met behulp van onder andere linkbuilding en marketing. Dat is ideaal, want in de huidige samenleving stijgt het aantal ondernemingen in Nederland alleen maar.

Om op te vallen als ondernemer moet je website een goede positie in de zoekmachine hebben. Daar kan SEO en linkbuilding uitbesteden je bij helpen. Wat SEO precies is en waarom SEO uitbesteden zo handig is, lees je in dit artikel.

Betekenis van SEO: wat is SEO precies?

Als eerst is het goed om te weten wat SEO precies betekent. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat letterlijk het optimaliseren voor de zoekmachine betekent. Dat is direct het grootste doel van SEO; je gebruikt verschillende tactieken om je website zodanig te optimaliseren dat de website een hogere positie in Google krijgt. Klinkt goed toch? SEO is tegenwoordig onmisbaar omdat 95% van de mensen in Nederland hun zoektocht naar een product of dienst in de zoekmachine begint.

Tussen de zoekresultaten die ze daar vervolgens zien, wil jij natuurlijk als ondernemer met je website staan. Des te hoger je positie is, des te meer bezoekers vanuit Google doorklikken naar je website en misschien wel een aankoop doen. Ook wanneer ze niets kopen, is dit prettig omdat je website automatisch wéér hoger gaat scoren als er meer traffic is. Maar: bezig gaan met SEO kost veel tijd, kennis en ervaring. Daarom is het aan te raden om te gaan voor SEO uitbesteden aan een expert.

Belangrijke onderdelen van SEO: linkbuilding, techniek en content

Bij het uitbesteden van SEO kom je er al gauw achter dat er veel komt kijken bij het toepassen van SEO. Zo zijn er drie veelgebruikte technieken die standaard onderdeel zijn van zoekmachine-optimalisatie. Een daarvan is de techniek van je website. Je website moet technisch gezien goed in elkaar zitten. Denk hierbij aan het optimaliseren van de structuur van je website, het versnellen van de laadtijd, het gebruiken van gebruiksvriendelijke urls en het gebruik van een SSL-certificaat. Zo’n technische SEO-basis is onmisbaar op je website.

Daarnaast moet er worden geïnvesteerd in kwalitatieve content. Dat betekent niet alleen de broodnodige content, zoals contactgegevens en bedrijfsinformatie, maar ook blogs met kwalitatieve inhoud. Google is vandaag de dag ontzettend slim en zal simpele teksten die er puur staan als opvulling al gauw uithalen, waardoor je website als minder kwalitatief wordt gezien. Het is aan te raden om ook hier een professional voor in te schakelen, zoals een freelance schrijver of een online marketing agency met goede schrijvers.

Extra aandacht voor linkbuilding als onderdeel van SEO

Een onderdeel dat ook niet mag ontbreken in een goede SEO-strategie is linkbuilding. Hierbij gaat het om het vergaren van links naar je website op andere kwalitatieve websites. Het liefst heb je natuurlijk dat anderen je website zo mooi vinden dat ze vrijwillig linken naar je website, maar: in de praktijk blijkt dit toch even anders te werken. Daarom moet je actief bezig gaan met linkbuilding om zo echt goede backlinks te vergaren op andere websites met autoriteit. Een SEO expert weet als het goed is ook genoeg van linkbuilding, dus kan je hier ook goed mee helpen.

Vervolgens profiteer jij van de voordelen die SEO met zich meebrengt. Denk onder andere aan de volgende pluspunten van SEO:

  • SEO zorgt voor meer zichtbaarheid én meer vindbaarheid wat ideaal is wanneer je een dienst of product verkoopt.
  • Door SEO uit te besteden krijg je meer bekendheid op internet wat uiteindelijk ook weer kan zorgen voor meer leads.
  • SEO wordt gezien als de slimste manier van marketing omdat het voor de lange termijn zorgt voor een positief effect in de zoekmachine.
  • Bij SEO heb je geen beperking wat betreft een budget. Je kunt het naast uitbesteden ook zelf leren als je dat zou willen. Let er wel op dat dit veel tijd en kennis kost. Daarom besteden veel ondernemers dit uit.
  • Wat ook heel fijn is, is dat SEO voor vertrouwen vanuit de klant zorgt. Dat komt omdat je website een goede plek in Google heeft gekregen wat meestal wordt geassocieerd met autoriteit. Dat zorgt voor meer betrouwbaarheid in je bedrijf.
  • Tot slot moet je weten dat je met SEO de juiste bezoekers aantrekt. Dat heeft te maken met de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt waar jij op wil ranken. Kortom: genoeg redenen om te kiezen voor linkbuilding uitbesteden en het uitbesteden van SEO wanneer je je eigen bedrijf hebt.
Scroll naar boven