De overheid communiceert steeds vaker digitaal. Op MijnOverheid zijn je digitale berichten terug te vinden op één plek. Daarnaast kan je ook persoonlijke gegevens inzien en de status van lopende zaken bekijken. Handig toch? Lees verder hoe je bij de berichten op MijnOverheid terechtkomt.
Wat is MijnOverheid?
MijnOverheid is een veilig en gemakkelijk portaal voor burgers. Steeds meer Nederlanders maken gebruik van MijnOverheid. MijnOverheid brengt veel voordelen met zich mee. Met de berichtenbox ontvangen burgers digitale post direct. Daarnaast hebben burgers direct inzicht in persoonlijke gegevens die zijn vastgesteld. Als er iets van je persoonlijke gegevens niet klopt kun je contact opnemen met de organisatie die de gegevens heeft aangeleverd. MijnOverheid kan deze fouten namelijk niet zelf corrigeren.

Berichtenbox van MijnOverheid
De berichtenbox van de overheid kun je zien als een mailbox. Je kunt er zelf voor kiezen om post van de overheid digitaal te ontvangen. Als je een bericht in de Berichtenbox ontvangt, krijg je een melding via je privé mail. Het is mogelijk om te wijzigen welke berichten je wel of niet wil ontvangen in de berichtenbox. Als je geen digitale post wil ontvangen dan krijg je brieven gewoon per post. De berichtenbox is overzichtelijk en je post is altijd beschikbaar waar je ook bent. Je kan het ook uitprinten als je daar behoefte aan hebt. Er zijn wel een aantal berichten die je niet kunt uitzetten in de Berichtenbox. Dit komt doordat de Belastingdienst bepaalde berichten alleen maar digitaal stuurt. Daarnaast zijn er ook een aantal brieven of formulieren die niet in uw Berichtenbox komen, maar per post verstuurd worden.
Berichten lezen
Om de Berichtenbox te bekijken, moet je account op MijnOverheid geactiveerd zijn. Je hebt hiervoor je persoonlijke DigiD inloggegevens nodig. Als je nog geen DigiD account hebt, kun je die aanvragen op dezelfde pagina waar je moet inloggen op MijnOverheid. Als je MijnOverheid account al geactiveerd is, kun je direct inloggen.
- Ga naar https://mijn.overheid.nl/
- Klik op Login met DigiD.
- Kies of je wil inloggen met de DigiD-app of met je gebruikersnaam en wachtwoord.
- Vul je inloggegevens in.
- Het kan zijn dat je nu een melding krijgt of je post digitaal wil ontvangen van de onderstaande organisaties. Als je een vinkje zet zal je geen papieren post van deze organisaties ontvangen.
- Klik op ‘Opslaan’.
- In het overzicht waar je vervolgens terechtkomt staat een lijst met de meest al je recente berichten. Door op ‘Naar uw berichtenbox’ te klikken, kom je terecht bij het totale overzicht.
- Klik op een bericht om dat te lezen.
- Het kan zijn dat een organisatie een bijlage meestuurt. Je kan dan op ‘Bijlage(n)’ klikken. De bijlage wordt nu gedownload.
Melding voor berichten via e-mail ontvangen
Ontvangt u geen e-mail van MijnOverheid wanneer u een nieuw bericht heeft? Zo controleer je dat:
- Klik op Instellingen.
- Controleer of je ingevulde e-mailadres klopt. Als dat niet zo is, klik dan op ‘Ander e-mailadres gebruiken’. En pas de gegevens aan.
- Voer het e-mailadres waarop u een melding wilt ontvangen in en klik vervolgens op ‘Opslaan’.
- Controleer onder Meldingen of de optie ‘Melding als er nieuwe post is’ en ‘Herinnering als u post niet hebt geopend’ op ‘Aan’ staat. Als dat niet zo is kun je op het slider knopje klikken, om de optie te activeren.
- Klik op ‘Opslaan’.

Gratis legale muziek downloaden via deze websites
Welke digitale post ontvangen?
- Ga naar de ‘Instellingen’.
- Onder ‘Organisaties Berichtenbox’ kun je selecteren van welke organisaties je digitale post wil ontvangen.
- Er staan verschillende categorieën en subcategorieën. Klik op de organisatie waar je digitale post van wil ontvangen. Als je geen digitale post wil ontvangen, haal dan de vinkjes weg. Het vinkje bij ‘Belastingdienst’ kan niet weg worden gehaald. De Belastingdienst stuurt namelijk steeds meer berichten naar de Berichtenbox.
- Klik op ‘Opslaan’.
