Hoe zorg je als ondernemer voor meer klanttevredenheid?

We kennen de uitspraak allemaal: de klant is koning. Als ondernemer is dit dan ook zeker iets om naar te handelen. Luister goed naar de wensen van de klant, om voor meer klanttevredenheid te zorgen. Daar heb je als ondernemer ook weer baat bij! Hoe kun je werken aan klanttevredenheid? Lees gauw verder.

Wat is klanttevredenheid?


Allereerst een korte uitleg: wat is klanttevredenheid nu eigenlijk precies? Het draait om de mate waarin klanten tevreden zijn over de producten of diensten die een ondernemer aanbiedt. Prijs, klantenservice, bereikbaarheid: allerlei factoren tellen mee. Het kan om kleine zaken gaan, die je eenvoudig kunt toepassen in je bedrijf. Heb je bijvoorbeeld al een modern pinautomaat, om snel en veilig betalingen mee te voltooien? Het laat een professionele indruk achter waar je baat bij hebt. Ook zaken waar meer tijd in gaat zitten, zijn relevant. Zorg dat je klantenservice op orde is: sta klanten netjes te woord, ook bij problemen.

Goed bereikbaar

Het is essentieel om goed bereikbaar te zijn. Een website is eenvoudig gemaakt, waarop je contactgegevens kunt vermelden. Maak een gratis webshop, waar je producten, informatie én contactgegevens op kwijt kunt. Zo weten klanten je te vinden wanneer nodig. Heb je zelf niet vaak genoeg tijd om de telefoon op te nemen of om mails te beantwoorden? Zorg dan dat iemand anders dit doet: hier kun je iemand voor inzetten. Het liefst een persoon met ervaring in klantenservice, zodat het op de juiste manier gebeurt.

Uitstekende klantenservice

Dat woord klantenservice is enorm belangrijk! Je moet goed bereikbaar zijn: dat is stap één. Stap twee houdt in dat je je klanten op een vriendelijke, geduldige en professionele wijze te woord staat. Blijf beleefd, zoek naar oplossingen en kom de klant tegemoet. Zelfs bij vervelende klanten kun je maar beter netjes en rustig blijven – hoe moeilijk dit soms ook kan zijn.

Vriendelijk personeel

Let er sowieso op dat je vriendelijk personeel aanneemt. Met name bij de klantenserviceafdeling, maar ook elders binnen het bedrijf. Hoe groter je bedrijf wordt, hoe moeilijker het kan zijn om hier grip op te houden. Probeer dit toch te controleren. Of het nu gaat om B2C- of B2B-communicatie: met vriendelijkheid kom je altijd verder.

Deskundige uitstraling

Zorg voor een deskundige en professionele uitstraling. Dit komt terug in alle bedrijfsfacetten. Van het personeel tot de informatie op de webshop, van het verpakkingsmateriaal tot de mailhandtekening. Slordigheid valt al gauw op. En als je bedrijf een onprofessionele uitstraling heeft, is het moeilijker om klanten voor je te winnen.

Juiste klantreis

Maak dat de klantreis in orde is. Bijvoorbeeld bij de verkoop van een product: de klant moet de benodigde informatie snel kunnen vinden, het product goed kunnen bekijken en veilig kunnen betalen. Zonder obstakels! Maak dat dit soepel verloopt.

Kwalitatieve producten of diensten

We sluiten af met een inkoppertje: zorg dat de producten of diensten die je verkoopt van een hoogwaardige kwaliteit zijn. Het klinkt zo logisch, maar toch gaat het helaas nogal eens fout binnen bedrijven. De klant wil wel waar krijgen voor zijn of haar geld. Dit maakt dat de klant sneller bij je bedrijf terugkomt – wat de winst natuurlijk alleen maar ten goede komt!

Scroll naar boven