Internet3 redenen waarom je niet zonder CRM-software kunt

3 redenen waarom je niet zonder CRM-software kunt

CRM, ook wel customer relationship management, is cruciaal voor iedere onderneming – groot of klein. Ga maar na: leg je de interacties met huidige en potentiële klanten niet goed vast, hoe bouw je dan ooit een sterke klantrelatie met ze op? Hoe weten collega’s of ze morgen nog contact moeten opnemen? Of juist niet? Slimme CRM-software helpt je hierbij. Hoe en waarom? We geven je 3 redenen.

Maar eerst: wat is CRM software precies?

Met een CRM-systeem (of CRM-software) beheer en organiseer je alle relaties van jouw organisatie. Met de nadruk op alle, want ook leveranciers, prospects en collega’s sla je op in dit systeem.

In CRM-software staan gegevens van al deze personen overzichtelijk bij elkaar, op één locatie. Zoek je de contactgegevens van potentiële klant A? Of wil je zien wat de status is van het contract met leverancier B? Een CRM-systeem geeft je met één muisklik een helder beeld van iedere relatie.

Je genereert meer winst

Iedere organisatie wil een sterke relatie met klanten en prospects. Dat werkt niet alleen prettiger, het levert je uiteindelijk ook nog eens meer winst op. Hoe draagt slimme CRM-software daaraan bij? Het gaat als volgt.

CRM-software geeft je inzicht. Omdat je er alles in vastlegt, denk aan klantbezoeken of offertes en e-mails, krijg je een compleet dossier over de klant. Hierdoor zie je ook sneller in waar kansen liggen. Heeft de klant al een tijdje niks van je gehoord? Zie je op basis van al die data mogelijkheden om er meer werk uit te slepen? Door daarop in te spelen, houd je een klant beter vast. En door die retentie hoef je minder geld uit geven om nieuwe klanten binnen te halen. Die uitgaven hebben een direct effect op je winst.

Je bent productiever

Goede CRM-software maakt je productiever. Stel je eens voor hoeveel tijd je kwijt zou zijn aan het vinden van klantinformatie, als je alles in losse documenten hebt staan. Of nog erger: op papier. Met een goed CRM-systeem staat alle informatie op één plek, waardoor je sneller vindt wat je zoekt.

Naast het zoeken en vinden van informatie, helpt CRM-software je ook bij het invoeren van data. In plaats van gegevens meerdere keren in systemen in te voeren, hoef je dat nu nog maar één keer te doen. Zo kunnen collega’s hun tijd ook écht besteden aan de klant.

Je geeft betere customer service

Ten derde levert slimme software je snellere en betere customer service op. Wist je dat maar heel weinig bedrijven klantvragen snel of real-time beantwoorden? Soms laten ze wel dagen of zelfs een week op zich wachten. Zonde! Daarmee raak je (potentiële) klanten kwijt.

Een goed CRM-systeem helpt je om leads of andere verzoeken sneller op te volgen. Het kan je salesteam bijvoorbeeld een reminder geven om contact met de klant op te nemen. Of juist nog even te wachten, als dat nodig is.

Kortom: zonder slimme CRM-software ben je nergens. Het vergroot je kans om potentiële klanten binnen te halen. Daarnaast houd je bestaande klanten beter vast. En precies dat is waar het om gaat: klant blij, jij blij.

Avatar of martijn
Martijn
Van mijn hobby mijn werk maken. Het klinkt cliché, maar het is de waarheid. Mijn interesse in computers heb ik al vanaf jongs af aan. Vroeger had je alleen een desktop, tegenwoordig zit in alles een computer. Mijn interesse heeft zich daarom uitgebreid naar: tablets, smartphones en gadgets.

Recente tips

Populair deze week