Home Cryptocurrency Wel of geen cryptobetalingen implementeren in je webshop?

Wel of geen cryptobetalingen implementeren in je webshop?

cryptobetalingen implementeren in je webshop

Nu crypto steeds populairder wordt onder een grotere doelgroep, wordt er ook steeds meer over gesproken in de webshop community. Moet je als webshophouder wel of geen cryptobetalingen implementeren in je webshop? Over deze vraag gaat dit artikel. Daarbij is het goed om te weten dat grote partijen zoals Shopify dit inmiddels aanbieden. De bekende payment provider Adyen biedt echter geen crypto aan en Mollie is hier in 2019 mee gestopt. Wel zijn er op crypto gerichte betaaloplossingen, zoals BitPay. Ook hierover vertelt dit artikel je meer.

Crypto in Shopify

Een bekende crypto exchange is Binance. Deze partij is recent een samenwerking aangegaan met Alchemy Pay, een paymentprovider voor crypto. Hiermee worden tientallen cryptomunten beschikbaar om als webshop eigenaar in je webshop te accepteren. Doordat Alchemy Pay actief is in bijna 20 landen, zal de beschikbaarheid goed zijn. Voor webshops als Woocommerce en Magento ben je afhankelijk van plugins die andere aanbieders maken of de crypto mogelijkheden die payment providers bieden. De integratie zal, zoals bij webshop houders bekend, minder automatisch zijn dan in Shopify. Wel was de beschikbaarheid er eerder door middel van plugins of custom development. Maar of het beschikbaar is of niet, wat is verstandig; wel of geen cryptobetalingen implementeren in je webshop?

Crypto payment provider

Grote payment providers zoals Adyen en Mollie bieden crypto niet aan. Je bent dus afhankelijk van een extra payment oplossing. Voor Woocommerce bestaat er de oplossing in de vorm van onder andere de TripleA plugin om de crypto payment te accepteren. Ook voor Shopify en OpenCart bieden zij deze plugins nu al aan. Andere crypto payment aanbieders zijn B2BinPay, CoinsBank, Coinbase, NOWPayments, Blockonomics, Coingate, CoinPayments, Plisio, payWALA, Opennode en het in de inleiding genoemde BitPay. Dit is bovendien slechts een greep uit de payment aanbieders om crypto in je webwinkel te ontvangen. Door de hoge concurrentie maken alle aanbieders het ontvangen van crypto makkelijk. Je kunt bij sommige aanbieders via je dashboard je crypto traden en ze hebben vaak plugins en meer tools. Je verder verdiepen en enkele crypto payment providers vergelijken kan zeker goede kennis opleveren.

Lage transactiekosten, wereldwijd beschikbaar

De lage transactiekosten en de wereldwijde beschikbaarheid maken cryptobetalingen in webshops toestaan interessant. Bovendien is anonimiteit in een hoge mate gewaarborgd met crypto. Als je een webwinkel hebt en lokaal producten verkoopt, zullen deze voordelen minder belangrijk voor je zijn. Maar vergelijk het met VPN aanbieders waarbij anonimiteit belangrijk is. Logisch dat deze partijen steeds vaker crypto als betaalmethode aanbieden. Voor online diensten en producten waarbij de handel internationaal is en waarbij anonimiteit een rol speelt, zal het aanbieden van crypto betalingen conversieverhogend kunnen werken. Voor lokale partijen, neem als voorbeeld een webshop in zeepjes, kan het zelfs afschrikken als iemand crypto ziet staan. Het wordt namelijk nog niet door iedereen vertrouwd. De vraag is of jij het moet vertrouwen. Daar gaan we in de volgende alinea dieper op in.

Is crypto stabiel en veilig?

Payment providers voor cryptobetaling maken je het al heel makkelijk om een account aan te maken en cryptobetalingen in je webshop te implementeren. Indien een webshop provider als Shopify dit aanbiedt, dan kan dit een vlucht gaan maken. Shopify wordt wereldwijd door miljoenen mensen en bedrijven gebruikt en zij hebben met elkaar miljoenen klanten. Dat crypto hiermee verder genormaliseerd wordt, mag duidelijk zijn. Of het slim is om hier ook gebruik van te maken, hangt af van de koers. Je kunt de crypto koersen bekijken op een platform als Bitvavo. Crypto is legendarisch als het gaat om de volatiliteit van de markt. Bij een hoog volatiele markt zijn er grote verschillen in prijs. Neem het voorbeeld van de pizza die met bitcoin betaald werd.

Anekdote: een pizza met bitcoin betalen

Je begrijpt het beste de waarde van crypto op basis van het verhaal van de pizza die met crypto betaald werd. Mocht je dit verhaal niet kennen, dit is het in het kort:

Bitcoin Pizza Day is een crypto feestdag die op 22 mei gevierd wordt. Op deze dag in 2010 kocht Laszlo Hanyecz een pizza voor 10.000 Bitcoins. De transactie was niet tussen Laszlo Hanyecz en de pizzeria, maar tussen hem en een forum gebruiker die voor hem de pizza bestelde. In totaal bestelde hij in die periode voor zo’n 100.000 Bitcoin aan pizza! Alleen die 10.000 Bitcoins voor de bestelling van twee pizza’s zou nu ongeveer 300 miljoen zijn geweest. Dit verhaal is positief voor degene die de transactie ontvangen heeft, maar het kan net zo goed fout gaan.

Bitcoin betalingen ontvangen in je webshop

Als je Bitcoin en andere crypto betalingen gaat ontvangen in je webshop, dan is het aansluiten van de payment provider een fluitje van een cent. Richt echter vanaf het begin je betaalproces goed in. Ga je de Bitcoins of andere crypto meteen omzetten in een stabielere munteenheid zoals euro’s of dollars? Of laat je het in crypto staan in de hoop dat jij het volgende pizza verhaal hebt? In maart 2020 daalde de Bitcoin koers hard, als je dan het bedrag van je bestelling nog in Bitcoin had staan, kon je je winst zien verdampen. Bij Bitcoin betalingen implementeren in je webshop is de keuze voor de coin(s) belangrijk. Kies een coin die relatief stabiel is. In de regel zullen cryptomunten met een hoog handelsvolume stabieler zijn dan cryptomunten waar weinig in gehandeld wordt. Verdiep je er goed in en zet een goed proces voor na de ontvangst van de betaling op. 

Conclusie

We hebben besproken dat crypto implementeren in je webshop anno 2022 makkelijk is en dat er veel aanbieders zijn. Wel moet je kijken of crypto accepteren op dit moment voor jou nodig is en of het conversieverhogend gaat werken. Ook moet je voor je crypto accepteert op een site als Bitvavo de koers, volatiliteit en het handelsvolume bekijken. Verder moet je een risico en baten analyse maken en een plan hebben voor wat je met de crypto na ontvangst wilt doen. Dit artikel kan in geen enkele manier als advies gezien worden. Voor je je met crypto bezig gaat houden, moet je de risico’s kennen!

Van mijn hobby mijn werk maken. Het klinkt cliché, maar het is de waarheid. Mijn interesse in computers heb ik al vanaf jongs af aan. Vroeger had je alleen een desktop, tegenwoordig zit in alles een computer. Mijn interesse heeft zich daarom uitgebreid naar: tablets, smartphones en gadgets.
Mobiele versie afsluiten