Je kunt in Windows twee soorten accounts aanmaken: Standaard gebruiker en een Administrator. Als je account van het type Administrator is, dan kun je alles op de computer wijzigen en programma’s installeren. Heb je een Standaard account kun je niks aanpassen aan de pc en kun je geen software op de computer zetten.

Uiteraard moet er altijd minimaal een Administrator account op de pc zijn ingesteld. Maar voor een veiligere computer of laptop is het slimmer om gewoon te werken met een Gebruiker met standaard rechten. Je maakt dus twee accounts aan voor jezelf: een account met Standaard rechten en een met Administrator rechten.

Hieronder leggen wij uit hoe je een Standaard account aanmaakt in Windows:

  • Klik op het Vergrootglas en zoek op Configuratiescherm
  • Kies Gebruikersaccount
  • Klik op Gebruikersaccounts toevoegen of verwijderen
  • Kies een Nieuw account maken
  • Voer een naam in en geef aan Standaardgebruiker

Werk voortaan met dit account. Mochten er nu wijzigingen gedaan moeten worden, waarbij je Administrator rechten voor nodig hebt, wordt je gewaarschuwd en kan je vervolgens doorgaan door het wachtwoord van de Administrator in te voeren.

Hieronder een voorbeeld uit Windows, waar je kan kiezen uit Standaard gebruiker of Administrator:

Standaardgebruiker in Windows 10

Martijn

Over de schrijver

Martijn

Ik ben eigenaar van Pctipvandedag.nl. Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Cliché, maar de waarheid. Mijn interesse in computers heb ik al vanaf jongs af aan. Vroeger had je alleen een desktop, tegenwoordig zit in alles een computer. Mijn interesse heeft zich daarom uitgebreid naar: tablets, smartphones en gadgets.