Standaardgebruiker aanmaken in Windows

Je kunt in Windows twee soorten accounts aanmaken: Sandaardgebruiker en een Administrator.  Als je account van het type Administrator is, dan kun je alles op de computer wijzigen en programma's installeren. Heb je een Standaardaccount kun je niks aanpassen aan de pc en kun je geen software op de computer zetten. 

Uiteraard moet er altijd minimaal een Administrator account op de pc zijn ingesteld. Maar voor een veiligere computer of laptop is het slimmer om gewoon te werken met een Gebruiker met standaard rechten. Je maakt dus twee accounts aan voor jezelf: eem account met Standaard rechten en een met Administrator rechten.

Hieronder leggen wij uit hoe je een Standaardaccount aanmaakt in Windows:

  • Klik op het Vergrootglas en zoek op Configuratiescherm
  • Kies Gebruikersaccount
  • Klik op Gebruikersaccounts toevoegen of verwijderen
  • Kies een Nieuw account maken
  • Voer een naam in en geef aan Standaardgebruiker

Werk voortaan met dit account. Mochten er nu wijzigingen gedaan moeten worden, waarbij je Administrator rechten voor nodig hebt, wordt je gewaarschuwd en kan je vervolgens doorgaan door het wachtwoord van de Administrator in te voeren.

Hieronder een voorbeeld uit Windows, waar je kan kiezen uit Standaardgebruiker of Administrator:

Standaardgebruiker instellen W7

Deel dit artikel:


Ook interessant