Moet ik mijn Facebook account verwijderen na Cambridge schandaal?

Het databedrijf Cambridge Analytica gebruikte via Facebook de gegevens van vijftig miljoen Amerikanen om de presidentiele verkiezingen te beïnvloeden. Facebook wist ervan, maar ondernam nauwelijks actie. In dit artikel gaan we in op de vraag of het niet te gevaarlijk is om een Facebook- account aan te houden. Wat doet Facebook eigenlijk met jouw gegevens?

Is Facebook een verslaving?

“Facebook: wie is er niet groot mee geworden?” De reclameslogan van Calvé pindakaas lijkt naadloos toepasbaar op het Amerikaanse bedrijf van Mark Zuckerberg. We zitten massaal op Facebook om ‘vrienden’ te ontmoeten. Met onze foto’s en berichten vestigen we de aandacht op onszelf en voelen we ons zeer vereerd en gewaardeerd als we geliked worden. Wat dat betreft, doet Facebook het slim: het weet perfect in te spelen op onze gevoelens en behoeften. Maar wat doet Facebook met onze gegevens? Waarom vraagt Facebook je telefoonnummer in te vullen en is dit echt ter bescherming van je account? Waarom krijg ik op Facebook advertenties van auto’s, terwijl ik net daarvoor op Markplaats een ander wagentje zocht? Allemaal vragen die aan de oppervlakte komen sinds het Cambridge Analytica schandaal. Facebook lijkt, net als roken en alcohol, een verslaving te zijn: we weten dat het niet goed is, maar we kunnen er niet mee stoppen, omdat het zoveel genot geeft.

Wat is het Cambridge Analytica schandaal?

Cambridge Analytica is een bedrijf dat data verzameld. In 2014 verkrijgt het bedrijf de gegevens van vijftig miljoen Amerikanen. Op Facebook kun je hun app, Thisisyourdigitallife downloaden, een app waarmee je je persoonlijkheid doorgrondt. Naar schatting hebben 270.000 mensen deze app gedownload. Aangezien Thisisyourdigitallife ook de gegevens van alle vrienden van de ‘downloaders’ binnenhaalt, komt Cambridge Analytica aan de gegevens van vijftig miljoen Amerikanen. Deze gegevens worden tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen ingezet om Donald Trump aan de macht te helpen. Kiezers worden persoonlijk benaderd en er wordt op hen ingespeeld om te stemmen op Donald Trump. Het lijkt dan ook geen toeval dat Cambridge Analytica op dat moment geleid wordt door Steve Bannon. De man die als “Chief Strategist” een belangrijke rol speelt in de verkiezingscampagne van Trump. We schrijven eind maart 2018 als bovenstaand nieuws naar buitenkomt. Dit geldt als een ernstige schending van de privacy en het Cambridge Analytica schandaal is geboren.

Wat doet Facebook met mijn gegevens?

Je ontdekt op een website van een kledingwinkel het ene leuke jurkje dat je al tijden zocht. Om je aankoop te voltooien, moet je een account aanmaken bij de webshop van de kledingzaak. Het kost even tijd om je gegevens in te vullen en eigenlijk wil je niet dat de winkel jouw gegevens heeft. Dan zie je dat je bij de webshop kunt inloggen met je Facebook- account. Dat gaat een stuk sneller en gemakkelijker en zo komt de winkel niet aan je gegevens (denk je). Vervolgens word je nog wekenlang, zodra je op Facebook zit, bestookt met advertenties van jurkjes. Dit is slechts één voorbeeld van de werkwijze van Facebook. Het bedrijf wil vooral dat je zo vaak mogelijk terugkomt, zodat je op advertenties klikt en het bedrijf flink geld verdient. Een ander voorbeeld is de like- knop. Zodra jij iets ‘liked’, gaat Facebook daar op inspelen. Vond je de post van Alexander Pechthold leuk, of die pizzeria bij jou op de hoek? Binnenkort kun je een advertentie van D66 verwachten en lezen welke pizzeria’s er nog meer bij jou in de buurt zitten. Zo werkt Facebook en de vraag is: willen we dit nog langer?

#Deletefacebook?

Sommige Facebook-gebruikers zijn zo boos over de werkwijze van Facebook dat ze hun account resoluut hebben verwijderd en de actie #deletefacebook zijn begonnen. Dit lijkt wat rigoureus, zeker nu Facebook beterschap heeft beloofd. Mark Zuckerberg, himself, verkondigde dat het privacybeleid van Facebook zichtbaarder wordt en de gebruikers een beter inzicht krijgen welke apps toegang hebben tot bepaalde gegevens. Dan hebben we natuurlijk ook nog ons eigen gezonde Hollandse boerenverstand. Is het niet zo dat ieder bedrijf, online of niet, probeert om mensen te verleiden zoveel mogelijk te kopen? We kunnen toch zeker zelf ook wel beredeneren of we iets wel of niet liken? Waarom zou ik mijn leuke vriendennetwerk daarom opzeggen? Laten we niet vergeten dat Facebook ook veel plezier in het leven kan brengen, anders zaten we er niet zo massaal op. Ga je je Facebook- account opzeggen? De keuze is aan jezelf. Kun je de verleidelijke advertenties weerstaan, of wil je niet langer bestookt worden met reclames en trek je de stekker uit je Facebook- account?

Deel dit artikel:

Andere bezoekers lezen nu: