Wat komt er binnen per maand en wat gaat er uit, dat is belangrijk om te weten. Gelukkig zijn er goede manieren om dit bij te houden, je kunt natuurlijk een huishoudboekje maken. Huishoudboekjes kun je op papier maken of met een speciaal programma, maar er is ook nog een andere manier om dit te doen. Er bestaat een handig sjabloon van Microsoft om bij te houden waar je geld naar toe gaan en vandaan komt. Je kunt dus jouw inkomsten en uitgaven in Excel noteren met een handig sjabloon wat zij al voor jou hebben gemaakt. Zelf hoef je dus helemaal niet goed met Excel te zijn, je hoeft alleen de nummers in te kunnen vullen.

Waarom überhaupt een huishoudboekje?

Misschien vraag jij je af waar een huishoudboekje voor nodig is en die vraag kan ik voor je beantwoorden.

Het voordeel om dit een keer te doen, is dat je je financiën beter in beeld krijgt en snel kunt zien waar je op kunt bezuinigen. Dit is ontzettend handig als je krap bij kas zit en goed moet omgaan met jouw geld.

Maar ook als je wel genoeg geld te spenderen hebt, is het ontzettend handig zodat je weet hoeveel geld je kan sparen bijvoorbeeld. Jouw uitgaven en inkomsten in Excel bij houden is in ieder geval nooit een slecht idee maar kan je alleen maar helpen.

Waarom jouw huishoudboekje in Excel?

Ik noemde al dat je jouw uitgaven en inkomsten natuurlijk ook op andere manieren kan bijhouden. Er zijn bijvoorbeeld veel apps te krijgen, waar je jouw geldzaken in bij kunt houden. Maar ik geloof dat Excel om verschillende redenen toch het beste werkt.

Als eerste is Excel het minste werk, je hoeft niet zelf een heel systeem te tekenen in een boekje om alles in bij te houden en je hoeft niet eens zelf het rekenwerk te doen. Dat scheelt dus tijd en moeite.

Behalve dat het dus minder moeite kost is het ook een stuk minder ingewikkeld dan een ander programma of app te gebruiken wat je misschien niet snapt. Sommige programma’s zijn ontzettend ingewikkeld en zullen alles alleen maar extra verwarrend maken. Vaak kosten deze programma’s of apps ook geld. Een nadeel van Excel is misschien dat je je gegevens handmatig moet invullen, dit kun je doen aan de hand van jouw bankafschriften of online via de bank. Toch heeft dit ook weer een voordeel want je bent er hierdoor veel bewuster mee bezig.

Hieronder een voorbeeld van de budgetplanner, links kun je de categorieën aangeven en rechts de inkomsten en uitgaven per categorie:

De budgetplanner van Microsoft

Hoe maak ik een huishoudboekje in Excel

  • Ga naar de site van Microsoft: Maandelijkse budgetplanner
  • Klik rechtsboven op de groene knop: Downloaden
  • Bewaar het bestand en open het
  • Vul je inkomsten en uitgaven in

Je kunt ook kiezen om het bestand in de browser te openen. Je moet dan wel inloggen met een Microsoft account. Hierna heb jij al jouw inkomsten en uitgaven goed op een rijtje en zo ook jouw financiën, wat erg belangrijk is.

Martijn

Over de schrijver

Martijn

Ik ben eigenaar van Pctipvandedag.nl. Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Cliché, maar de waarheid. Mijn interesse in computers heb ik al vanaf jongs af aan. Vroeger had je alleen een desktop, tegenwoordig zit in alles een computer. Mijn interesse heeft zich daarom uitgebreid naar: tablets, smartphones en gadgets.