Home Apps Hoe kan ik het studentenreisproduct aanvragen en activeren?

Hoe kan ik het studentenreisproduct aanvragen en activeren?

Jongeren die studentenreisproduct aanvragen op station

Als je gaat starten met een opleiding kun je nu al je studiefinanciering en studentenreisproduct regelen. Het studentenreisproduct wordt ook wel gewoon ‘de ov-chipkaart voor studenten’ genoemd. In dit artikel leggen we je uit hoe je dit aanvraagt zodat je straks lekker gratis door Nederland kan reizen.

Wat is het studentenreisproduct?

Ga direct naar studentenreisproduct aanvragen of naar het activeren

Het studentenreisproduct is een onderdeel van de studiefinanciering. Je hebt hier recht op als je jonger bent dan 30 jaar en voltijd of duaal studeert aan het hoger onderwijs of het mbo. Let op: als je een mbo-student bent en onder de achttien jaar heb je wél recht op het studentenreisproduct maar nog niet op de rest van de studiefinanciering. Dat komt pas na je achttiende. Bij het hoger onderwijs maakt leeftijd niet uit. Het is géén speciale kaart maar een gratis en/of gereduceerd ‘abonnement’ dat op jouw persoonlijke ov-chipkaart wordt gezet.

Wat kun je ermee?

Met het studentenreisproduct kan je een deel van de week gratis reizen en het andere deel met 40% korting (of 34% in de tram, (water)bus, metro). Je kiest zelf welk deel je gratis reist: doordeweeks of in het weekend. Als je ervoor kiest om doordeweeks gratis te reizen reis je dus met korting in het weekend of vice versa. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) laat dit zien in deze mooie overzichtstabel.

Studentenreisproduct aanvragen

Het aanvragen van het Studentenreisproduct kan wat tijd in beslag nemen dus wacht niet te lang.

Denk erom:

Studenten aan het hoger onderwijs:

Je studentenreisproduct aanvragen gaat heel snel en doe je samen met het aanvragen van je studiefinanciering:

  1. Log in op MijnDuo
  2. Ga naar Studiefinanciering aanvragen op de overzichtspagina
  3. Je komt in een stappenproces terecht: controleer je gegevens en je te volgen opleiding
  4. Tik aan of je gebruik wil maken van de aanvullende beurs, een lening etc.
  5. Kies in de volgende stap voor een week of -weekendabonnement. Je moet het abonnement nog wel activeren. Dat leggen we hier uit

Mbo-studenten

Ben je nog onder de achttien jaar? Je kan het studentenreisproduct aanvragen los van de rest van het studiefinanciering. Soms staat er dan ’18-‘ voor.

  1. Log in op MijnDuo
  2. Ga naar Studiefinanciering aanvragen op de overzichtspagina óf Studentenreisproduct aanvragen als je onder de achttien bent. De term studiefinanciering staat er dan nog niet.
  3. Je komt in een stappenproces terecht: check je gegevens en je te volgen opleiding
  4. Als je boven de achttien bent tik je ook nog aan of je gebruik wilt maken van de aanvullende beurs, een lening etc.
  5. Kies in de volgende stap voor een week of -weekendabonnement
  6. Controleer op de laatste pagina je aanvraag, bevestig en verstuur. Je moet het abonnement nog wel activeren. Dat leggen we hieronder uit

Studentenreisproduct activeren (koppelen)

Om het studentenreisproduct te activeren moet je deze koppelen aan je ov-chipkaart. Pas daarna kan je het ophalen bij een ophaalautomaat (die gele palen in o.a. de supermarkt of op het station).

  1. Wacht na het aanvragen op de welkomstmail van studentenreisproduct.nl. Ben je ruim op tijd met aanvragen? Je krijgt deze e-mail binnen 6 weken vóór de start van je opleiding. Als je later bent dan krijg je deze binnen één week na aanvraag. Als je deze mail niet ontvangt is er niks aan de hand zolang je maar een aanvraagbevestiging hebt ontvangen van DUO in je online omgeving van MijnDuo
  2. Pak je persoonlijke ov-chipkaart erbij en log in bij studentenreisproduct.nl
  3. Klik op de knop Koppelen en voer nu de gegevens van je kaart in om deze toe te voegen

Studentenreisproduct ophalen

Na het succesvol koppelen rest nog één ding en dat is het ophalen van je abonnement zodat je er ook daadwerkelijk mee kan gaan reizen. Het kan soms tot 5 dagen duren voordat het product klaarstaat. Voor het gemak check je dit dagelijks:

  1. Ga naar een van de gele ophaalautomaten in o.a. de supermarkt of op het station
  2. Steek de kaart in het ophaalautomaat of houd hem tegen de kaartlezer (station)
  3. Er verschijnt een bericht als er een product voor je klaarstaat. Soms moet je hiervoor Producten aantikken
  4. Kies voor Product ophalen > Studentenreisproduct
  5. Ga akkoord indien dit nog gevraagd wordt
  6. Klaar!

In MijnDUO zie je terug wanneer je het product kan ophalen maar studentenreisproduct.nl stuurt jou ook een e-mail als het abonnement klaarstaat. Denk erom dat de ophaaldatum iets anders is dan de ingangsdatum (zie hieronder).

Vanaf wanneer kan ik gebruik maken van mijn studentenreisproduct?

Super, je hebt je kaart opgehaald. Dit betekent niet per se dat je er meteen gebruik van mag maken. Dit is afhankelijk van wanneer jouw onderwijsinstelling jou inschrijft voor je opleiding (de inschrijfdatum, ook wel de ingangsdatum of startdatum genoemd). Vaak is dit 1 augustus (mbo), 1 september of 1 februari maar het kan ook anders zijn. Check dit goed in MijnDUO onder Mijn Studies bij Geregistreerde studies (dus niet onder zelf doorgegeven studies).

Let op: de datum dat jij voor het eerst in de schoolbanken zit, komt niet per se overeen met de datum dat je onderwijsinstelling je inschrijft. Als 1 september op een zaterdag valt zal je pas maandag je eerste les hebben. De school schrijft jou alsnog per 1 september in: de officiële start van hun studiejaar. Onder de foto staan twee voorbeelden.

Heb je het studentenreisproduct vóór de startdatum gekoppeld en opgehaald? Dan mag je er vanaf jouw officiële inschrijfdatum van je studie mee reizen. Heb je bijvoorbeeld alles geregeld op 15 juli of augustus maar start je opleiding op 1 september? Dan mag je er dus pas vanaf 1 september mee reizen.

Ben je later met de aanvraag? Dan gaat je abonnement in per de eerste van de volgende maand. Stel, je schooljaar begint op 1 augustus maar je koppelt en activeert je kaart pas op op 5 augustus. In dat geval gaat je reisrecht pas in per 1 september.

Waar kan ik terecht met vragen? DUO, Studentenreisproduct.nl en OV-Chipkaart.nl

Met het studentenreisproduct kom je met meerdere instanties in aanraking. In het kort komt het hier op neer:

  • DUO.nl is de uitvoerende instantie en checkt je recht op de kaart. Je vraagt het abonnement bij hen aan en zij controleren alle voorwaarden zoals je studie, leeftijd en of je je opleiding voltijd, deeltijd of bijvoorbeeld via BBL of BOL volgt. Neem dus contact met hun op als je een vraag hebt over je recht. Denk aan zaken als het niet hebben gekregen van een abonnement terwijl je meent er recht op te hebben gehad. Zij kunnen het recht weer in het systeem zetten als er een fout is gemaakt. Zo voorkom je soms een boete.
  • Studentenreisproduct.nl regelt het abonnement. Zij zetten het klaar en het koppelen en activeren van het abonnement doe je ook via hun systemen en website.
  • Met OV-chipkaart.nl krijg je te maken als je bijvoorbeeld je kaart bent kwijtgeraakt, hij stuk is of verlopen. Het aanvragen van een nieuwe of vervangende ov-chip doe je daar.

Ik weet nog goed hoe ik op jonge leeftijd zat te prutsen met HTML om een klein online dagboek wat op te leuken met roze kleurtjes. Taal, tekst en technologie horen bij mij. Soms lijken de nieuwste snufjes uitdagend, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen het in zich heeft om hieraan plezier te beleven. Mijn grootste interesses liggen bij Apple, coderen, apps en gadgets.
Mobiele versie afsluiten