Home Overige 5 tips voor het schrijven van de perfecte e-mail

5 tips voor het schrijven van de perfecte e-mail

5 tips schrijven goede e-mail

We zijn het er waarschijnlijk allemaal over eens dat je gebruik moet maken van diverse marketinginstrumenten als jij je bedrijf wilt laten groeien. Hierbij horen onder andere zaken als het bijhouden van de social media en het up-to-date hebben van de website. Een ander onderdeel binnen de marketing is e-mail marketing. Door het versturen van e-mails worden bestaande- en potentiële klanten benaderd met als doel meer verkopen te kunnen doen. Een zeer effectieve en goedkope manier om te groeien. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze e-mails goed worden geschreven? In dit artikel gaan wij hier dieper op in en geven we je 5 tips voor het schrijven van de perfecte e-mail.

Maak het persoonlijk

We hebben allemaal wel eens berichten gehad die worden aangeduid met teksten als ‘geachte lezer’. Een vrij onpersoonlijke manier om iemand te benaderen als je het ons vraagt. Het lijkt hierbij alsof je één van de vele duizenden personen bent, waarbij je meer wordt gezien als een nummer dan als een op zichzelf staand persoon. Dit is vrij eenvoudig aan te passen door de tekst te beginnen met het gebruik van de naam van de ontvanger. Je bent volledig op de hoogte van de gegevens van de ontvanger, waardoor je deze kans niet moet laten liggen. En zeg nu eens eerlijk… Hallo Hans of Hallo meneer van Dijk, klinkt toch al een stuk aangenamer?

Heb je nog meer hulp nodig, kom je tijd tekort of wil je de kwaliteit van de e-mail marketing echt omhoog gooien? Maak dan gebruik van het e-mail marketing systeem van Flexmail.

Voorzie de e-mail van CTA’s

Het kan voorkomen dat je een persoon via een e-mail enorm enthousiast maakt, waarna deze persoon graag iets zou willen vragen of aankopen. Het is hierbij wel zaak dat de lezer de mogelijkheid heeft dit via een klik op de knop te kunnen doen. Hiervoor zijn CTA’s nodig. Een CTA staat voor Call To Action. Dit wil zeggen dat je binnen een heel korte tijd actie kunt ondernemen. Voorzie de mail daarom te allen tijde van meerdere CTA’s, waardoor de potentiële klant snel en eenvoudig kan worden geholpen. Mensen houden nu eenmaal van gemak en willen niet allerlei omwegen bewandelen.

Zorg dat mensen reageren op de e-mail

Eén van de grootste uitdagingen van het versturen van een e-mail, is dat je wilt dat het iets met de lezer doet en dat hij of zij hierop reageert. Het is daarom zaak de e-mail op een dusdanige manier te schrijven, zodat de lezer in contact met je wil komen. Stel ze daarom de nodige vragen, laat hen je van tips voorzien of geef ze de mogelijkheid een bepaald product te beoordelen. Hierin kun je de band met de klant verbeteren, waardoor de kans in de toekomst groter is dat deze met jou in zee gaat. 

De opmaak

Een e-mail moet er aantrekkelijk uitzien. Alleen een lange lap tekst zonder het gebruik van alinea’s is niet bepaald leuk om te lezen. Zorg er daarom voor dat de teksten in eerste instantie niet te lang zijn en dat deze opgedeeld zijn in kleine delen. Deze kun je bijvoorbeeld verdelen door er afbeeldingen of CTA’s tussen te plaatsen. Op die manier leest het lekker weg en hebben de ontvangers van de e-mail niet het idee dat ze middenin een langdradige roman zijn beland.

Schrijf meerdere e-mails

Om het e-mailverkeer tussen jou en de ontvangers interessant en persoonlijk te houden is het handig verschillende e-mails op te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld een heel enthousiaste e-mail opstellen wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief. Hierin hoef je geen producten te verkopen, maar laat je vooral zien dat je het enorm waardeert dat iemand de moeite heeft gedaan zichzelf aan te melden. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen door het eens in de week verloten van een populair product. Op deze manier krijgen klanten een band met jou als bedrijf.

Ga ervoor!

Na het lezen van dit artikel hopen we dat je begrijpt hoe je de e-mails het beste kunt schrijven. Natuurlijk is hier de benodigde creativiteit voor nodig en dien je op het juiste moment met het juiste product op de proppen te komen. Echter is de manier van schrijven en hoe de e-mail er grafisch uitziet al enorm van belang. Onderschat dit onderdeel daarom absoluut niet en zorg ervoor dat de e-mail marketing volledig op 100% draait. Alleen op die manier laat dit jouw bedrijf nog meer groeien. 

Van mijn hobby mijn werk maken. Het klinkt cliché, maar het is de waarheid. Mijn interesse in computers heb ik al vanaf jongs af aan. Vroeger had je alleen een desktop, tegenwoordig zit in alles een computer. Mijn interesse heeft zich daarom uitgebreid naar: tablets, smartphones en gadgets.
Mobiele versie afsluiten