5 handige Excel tips

Het spreadsheetprogramma Excel van Microsoft is ongeëvenaard wat betreft functionaliteit en het is dan ook niet voor niets de meest gebruikte rekensoftware ooit. Je kunt er werkelijk van alles mee doen, van het bijhouden van je huishoudboekje tot het berekenen van je pensioen. Om het werken in Excel nog makkelijker te maken geven we je vijf tips.

Automatische opsomming (zelfde rij of kolom)

Een van de meest gebruikte functies in Excel is de SOM-functie (som van een reeks getallen in een kolom of rij) Je kunt deze formule snel invoeren op de volgende wijze:

  • Klik op de eerste lege cel in de rij die je wil optellen
  • Klik dan op CTRL + = (control toets tezamen met de = toets)

Opsommen verschillende velden

Wil je meerdere velden optellen (uit verschillende tabladen), kies dan voor de formule:

  • =SOM(A4,D3, week5, K2)

Je schrijft de velden (of de namen ervan) die je wil opsommen dus achter elkaar met een komma ertussen.

Bladeren tussen verschillende tabbladen en sheets

Om te kunnen bladeren tussen sheets kun je volstaan met de toetscombinaties:

  • CTRL + PAGEUP
  • CTRL + PAGEDOWN

Combineren van cellen

Wil je de informatie uit meerdere cellen combineren in een enkele cel? Kies dan de formule:

  • =A6&C12 (andere cellen zijn natuurlijk ook mogelijk)

Herhalen van een formule

Wil je eenzelfde formulier herhalen op een andere positie?

  • Klik in de cel van de formule
  • Ga met de cursor naar rechtsonder in de cel totdat deze in een plusteken verandert
  • Dubbelklik op het plusteken

Deel dit artikel:

Andere bekeken ook: